dc.description.abstract |
[cat] El concepte de la mort és considerat tabú en la nostra societat, per la qual cosa
solem enfrontar el dol que se’n deriva a través de l’eina que tenim més per mà
com a persones en el moment en què ocorre: l’experiència vital. Aquest fet es
dóna perquè, atès que la mort és un concepte tabú, no es treballa suficient des
de les institucions educatives i, per tant, tampoc des de casa per falta de
coneixements. No hem d’oblidar, emperò, que el procés de dol no prové
únicament arrel d’una mort, sinó que la pèrdua d’objectes valuosos, d’amistats,
de parelles, etc. són també situacions que requereixen passar per un procés de
dol. Llavors, depenent de la situació i etapa vital de cada persona, el procés de
dol es viurà de diferent manera i caldrà fer ús d’uns recursos o uns altres
adaptats a cada etapa.
El present Treball Final de Màster fa una proposta d’educació sobre el dol i
d’intervenció sobre aquest per a centres d’Educació Secundària Obligatòria
(ESO). L’etapa de l’adolescència és especialment sensible perquè es tracta
d’una etapa de transició cap a la vida adulta on s’experimenten molts de canvis,
sobretot psicològics, i cal tenir molta cura entorn de com es gestionen
situacions com el procés de dol. L’estructura que segueix el treball es divideix,
grosso modo, en dues grans parts: una revisió bibliogràfica i una proposta
d’intervenció. En la primera part, la revisió bibliogràfica, es fa un recorregut pel
que fa al concepte de la mort, l’adolescència i el procés de dol en l’etapa de
l’adolescència. En la segona part, es presenta una proposta d’intervenció a
nivell preventiu que engloba tots els cursos d’ESO per a portar a terme dins en
Pla d’Acció Tutorial dels Centres d’Educació Secundària. A més a més, de
manera transversal, es presenta també una guia de recursos a nivell pal·liatiu
dirigida als professionals del centre, alumnat i famílies de l’etapa d’ESO. |
ca |