[cat] Aquesta tesi analitza si una destinació que ha arribat a la seva fase d'estancament pot ser rejovenida a través de la innovació, quins impulsors han d'activar-se per a la innovació en l'oferta turística i quins indicadors d'innovació, específics i usables, poden captar les especificitats de la innovació en l'oferta complementària d'una destinació. La tesi s'articula al voltant de tres àmbits de coneixement vinculats a la innovació en turisme: (1) la relació entre innovació i rejoveniment de destinacions; (2) els impulsors de innovació en turisme i (3) els indicadors d'innovació en turisme. La primera discussió obté com a resultat el Mapa Analític de Rejoveniment de Destinacions a través de la Innovació i la seva aplicació pràctica al cas de Magaluf; la segona obté com a resultat una descripció de com és l'oferta complementària en una destinació turística de sol i platja i quins són els impulsors d'innovació per al sector de l'oferta complementària i tres dels seus subsectors: Oci i esport, Aliments i begudes i Souvenirs. La tercera discussió analitza quins indicadors corresponents als impulsors d'innovació identificats distingeixen les empreses innovadores de les que no ho són, és a dir, quins són els indicadors d'innovació determinants en l'oferta complementària turística.
[spa] Esta tesis analiza si un destino que ha llegado a su fase de estancamiento puede ser rejuvenecido a través de la innovación, qué impulsores deben activarse para la innovación en la oferta turística y qué indicadores de innovación, específicos y usables, pueden captar las especificidades de la innovación en la oferta complementaria de un destino. La tesis se articula alrededor de tres ámbitos de conocimiento vinculados a la innovación en turismo: (1) la relación entre innovación y rejuvenecimiento de destinos; (2) los impulsores de innovación en turismo y (3) los indicadores de innovación en turismo. La primera discusión obtiene como resultado el Mapa Analítico de Rejuvenecimiento de Destinos a través de la Innovación y su aplicación práctica al caso de Magaluf; la segunda obtiene como resultado una descripción de cómo es la oferta complementaria en un destino turístico de sol y playa y cuáles son los impulsores de innovación para el sector de la oferta complementaria y tres de sus subsectores: Ocio y deporte, Alimentos y bebidas y Souvenirs. La tercera discusión analiza qué indicadores correspondientes a los impulsores de innovación identificados distinguen las empresas innovadoras de las que no lo son, es decir, cuáles son los indicadores de innovación determinantes en la oferta complementaria turística.
[eng] This thesis analyses whether a destination that has reached its stagnation phase can be rejuvenated through innovation, what drivers should be activated for innovation in the tourism offer and what specific and usable innovation indicators can capture the specificities of innovation in the complementary offer of a destination. The thesis is structured around three areas of knowledge related to innovation in tourism: (1) the relationship between innovation and rejuvenation of destinations; (2) the drivers of innovation in tourism and (3) the indicators of innovation in tourism. The first discussion results in the Analytical Map of Rejuvenation of Destinations through Innovation and its practical application to Magaluf case study; the second results in a description of what the complementary offer is like in a sun and beach tourist destination and which are the drivers of innovation for the complementary offer sector and three of its subsectors: Leisure and sports, Food and beverages and Souvenirs. The third discussion analyses which indicators corresponding to the identified innovation drivers distinguish innovative companies from those that are not, that is, which are the determining innovation indicators in the complementary tourism offer.