[cat] El present treball versa sobre les possibilitats que pot oferir l’art, concretament la
pintura i el dibuix, com a recurs educatiu de cara a treballar la competència
emocional i social a l’alumnat de primer cicle d’ESO. Defensem la necessitat
d’incloure l’educació emocional a la tasca docent, ja que és un mecanisme
intrínsec de tot ésser humà, que actua com a condicionant i regulador, afectant
tant la vida personal i acadèmica com les relacions socials.
L’estudi s’ha realitzat a partir de l’anàlisi i selecció de les fonts teòriques.
Així, es planteja una proposta de programa pilot, adaptable a qualsevol centre
de secundària amb necessitats o mancances en intervenció emocional de
l’alumnat. En ell es posa especial èmfasi en que l’alumne sigui capaç de
reconèixer i gestionar les diverses emocions.
Segons la recerca bibliogràfica i la selecció dels programes basats en l’evidència
científica, l’art pot resultar un potent instrument de cara a treballar la competència
emocional i social de l’alumnat, i en conseqüència, derivar en una millora i
benestar a tots els nivells.
Aquesta proposta es materialitza en activitats on l’eix central serà l’art, però que
el propòsit final és treballar la competència emocional a través de la potenciació
de valors com l’escolta activa, l’empatia, el respecte o la diversitat.