Estrès acadèmic i adolescents: disseny d'una proposta d'intervenció

Show simple item record

dc.contributor Canal Chavero, Juan Antonio
dc.contributor.author Busquets Cortés, Andrea
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-02-15T09:23:25Z
dc.date.issued 2021-06-13
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/157607
dc.description.abstract [cat] El present treball de fi de Màster té la finalitat de dissenyar una proposta d’intervenció dins l’aula per tal de prevenir l’aparició d’estrès acadèmic en alumnes que cursen ESO i Batxillerat. El fet més rellevant que caracteritza el context dels adolescents és la creixent pressió a la qual es troben sotmesos els alumnes dins uns ambients educatius que són de cada vegada més exigents i competitius. A més, l’adolescència és una etapa vital de transició a la vida adulta caracteritzada per grans canvis físics, biològics i psicosocials que s’acompanyen de la pubertat i la maduració sexual, per la qual cosa l’alumne adolescent és molt vulnerable i inestable davant el seu entorn. Totes aquelles àrees neurològiques que es dediquen a les sensacions d’emocions (sistema límbic) maduren abans que les àrees reguladores de l’expressió emocional (còrtex prefrontal). En conseqüència, l’adolescent és un individu capaç de sentir tantes emocions com un adult, però no és capaç de moderar-les mitjançant un pensament racional i poden ser més vulnerables a patir estrès. A més, els alumnes presenten moltes mancances a l’hora de gestionar el temps i les responsabilitats acadèmiques, de manera que el desenvolupament de tècniques d’estudis és essencial durant aquesta etapa. Tot i que un estrès agut pot millorar l’aprenentatge, l’estrès crònic pot resultar en conseqüències molt negatives relacionades amb alteracions tant somàtiques com de caràcter psicològic, conductual i cognitiu. Per tant, l’ús d’estratègies i eines personals per part dels adolescents per afrontar els reptes i les demandes de la vida acadèmica durant aquesta etapa és molt important. Com a proposta d’intervenció, primer es farà un diagnòstic de l’estat de la qüestió que s’aplicarà a un grup d’alumnes de Secundària i Batxillerat fent servir indicadors que ajudin a detectar i identificar la percepció d’estrès acadèmic. A partir dels resultats es plantejarà una proposta teòrica d’implantació dins el Pla d’Acció Tutorial que pretén proveir als adolescents d’eines i estratègies, tant actives com cognitives, que els permetin minimitzar la influència de tots aquells factors estressants acadèmics que generen estrès. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 613 - Higiene en general. Higiene i salut personal ca
dc.subject.other Estrès acadèmic ca
dc.subject.other adolescència ca
dc.subject.other prevenció ca
dc.subject.other afrontament actiu ca
dc.subject.other educació emocional ca
dc.title Estrès acadèmic i adolescents: disseny d'una proposta d'intervenció ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2022-02-01T07:01:38Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics