[cat] Les sortides de camp són un recurs fonamental per a l’Educació Secundària,
emprades per a vincular l’alumnat amb l’aprenentatge de la natura. En aquest
marc, l’assignatura de Biologia i Geologia presenta una programació molt adient
per a desenvolupar aspectes curriculars a la natura, especialment aquells
dedicats a l’estudi de la biodiversitat. A més, actualment existeixen una diversitat
ampla d’aplicacions tecnològiques que enregistren i identifiquen espècies de flora
i fauna amb gran potencial didàctic i que encara es troben sense explotar, com el
cas de l’App Biodibal. En aquest treball es presenten quatre propostes de sortides
de camp per a desenvolupar els continguts focalitzats amb la biodiversitat,
presentant el Parc Natural de Llevant com a zona per realitzar les activitats i amb
l’ús de Biodibal com a eina tecnològica complementària. Concretament, es
presenta l’itinerari 3 “Camí dels presos” com a ruta per estudiar a primer d’ESO;
l’itinerari 10 “Volta a s’Alqueria Vella” com a ruta per a tercer d’ESO; visita a Cala
Torta com a proposta per a quart d’ESO i visita a Cala Mesquida com a proposta
per a primer de Batxillerat. Les rutes seleccionades s’han considerat en funció de
les espècies i ecosistemes que s’hi poden trobar, a més d’ajustar les
característiques orogràfiques per tal de fer-les assequibles en funció de l’alumnat
i evitar riscs. Es conclou que aquestes propostes fomenten l’ús de les aplicacions
tecnològiques com a complement per a valorar la biodiversitat i fomentar-ne el
seu aprenentatge mitjançant la competència digital; s’estableix el Parc Natural de
la península de Llevant com a espai natural amb potencial didàctic, especialment
pels municipis propers; i es potencia l’ús de les sortides de camp com a mètode
per adquirir continguts curriculars, a més d’activitats transversals que se’n puguin
derivar. Com a línia de futur, es planteja l’ús d’aquestes propostes sota una
perspectiva interdisciplinària.
[eng] Fieldwork is a widely used method in Higher Education to promote knowledge of
nature and biodiversity. Biology and Geology presents well-adjusted content to
develop lessons in situ, particularly those related to biodiversity. Recently created
Apps focused on the biodiversity collection and identification can be a good
educational tool but they are not usually used for teaching, as the case of Biodibal.
In this M.Ed. thesis, I present four fieldwork proposals to develop contents related
to biodiversity, using Península de Llevant Natural Park as a study site and
Biodibal as a complementary tool. Concretely, I present route 3 “Camí dels
presos” as an option for 1st grade, route 10 “Volta a s’Alqueria Vella” as an option
for 3rd grade, Cala Torta beach as an option for 4th grade and Cala Mesquida as
an option for 1st course of Bachelorship. Selected route were considered
depending on species and ecosystems included therein, and taking into account
the orographic features in order to avoid risk. I conclude that proposals enhance
the use of technologic tools to study biodiversity through digital knowledge,
stablish Península de Llevant Natural Park as a natural area with educational
potential, specially for near High Schools, and promote fieldwork to develop
educational contents, and not only to acquire transversal issues. As a future
scope, I consider interesting to combine these proposals with other subjects as
an interdisciplinar program.