[cat] El present treball de final de màster aborda l’estudi de l’abandonament escolar
prematur centrat en el cas de les Illes Balears, un tema molt present en el món
docent actual i en el qual malgrat que s’hi hagi intentat fer front, encara
presenta unes taxes molt elevades. Són molts els titulars de premsa que
evidencien les elevades taxes d’abandonament escolar i poques les actuacions
que es duen a terme. És per això que l’objectiu principal d’aquest treball és la
investigació de les principals causes de l’abandonament escolar prematur amb
la finalitat de proposar-ne actuacions per reduir-lo a través de la matèria
d’economia de 4t d’ESO amb una proposta didàctica innovadora que motivi als
alumnes a seguir amb l’educació i a través de l’acció tutorial.
Per dur a terme aquest treball, s’analitza la bibliografia seleccionada, una tasca
necessària per esclarir el significat de diversos termes que s’utilitzen i que
sovint són confusos entre si. Una vegada definits aquests termes, s’analitzaran
les dades disponibles tant actuals com històriques per tal de conèixer la
situació i analitzar-ne la seva evolució. Posteriorment es mostraran diversos
factors condicionants i afavoridors de l’abandonament escolar amb la finalitat
d’utilitzar-los per realitzar una proposta d’intervenció dirigida a disminuir l’actual
taxa d’abandonament escolar.
Les conclusions extretes d’aquesta anàlisi són evidents, i és que la tasca duta a
terme respecte a l’abandonament escolar està centrada en les dades i no en
els fets. Ha estat impossible trobar una normativa que reguli l’abandonament
escolar des de la perspectiva de la tasca dels centres o els docents. Si bé és
cert que hi ha regulació respecte a l’absentisme escolar, un concepte
estretament relacionat amb el present, difícilment es trobarà una regulació
referent a l’abandonament, on es proposin metodologies innovadores
d’aprenentatge que motivin als alumnes, on s’exigeixi una acció tutorial
encaminada a motivar als alumnes a seguir dins l’educació, a millorar
capacitats personals per fer-ho, per fer-los creure que són capaços de seguir
dins aquest món i que la repercussió futura serà positiva.