dc.contributor |
Pons Bosch, Jordi |
|
dc.contributor.author |
Nigorra Vaquer, Paula |
|
dc.date |
2021 |
|
dc.date.accessioned |
2022-02-21T11:48:51Z |
|
dc.date.available |
2022-02-21T11:48:51Z |
|
dc.date.issued |
2021-06-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/157813 |
|
dc.description.abstract |
[cat] L’objectiu general d’aquest treball, concretat a través d’una proposta
didàctica, és introduir la història del present a l’ensenyament no tant a partir
de continguts fixos, sinó mitjançant la creació d’una sèrie d’activitats-marc a
partir de les quals l’alumnat pugui treballar amb fonts, elaborar hipòtesis,
investigar i generar les seves pròpies narracions sobre els esdeveniments i
els processos històrics coetanis i vigents. Els materials bibliogràfics emprats
es divideixen en dos grans blocs: els referents al marc teòric de la història del
present i els referents a la seva aplicació didàctica. Conjugant aquestes
aportacions teòriques amb les premisses establertes als currículums oficials
de les Illes Balears s’han desenvolupat dotze activitats —sis per a 4t d’ESO i
sis per a 1r de Batxillerat— que funcionen com a mitjà per assolir una sèrie
d’objectius, procediments, actituds i competències. D’aquesta manera, es
demostra que les bases teòriques, didàctiques i legislatives necessàries per a
la introducció de la història del present a les aules es troben consolidades,
però que el que manca perquè arribi a tenir un paper significatiu en l’educació
són propostes reals. Unes propostes que fins ara no s’han formulat per les
reticències que encara genera, com a conseqüència del llegat positivista,
aquesta història inacabada i controvertida, sense saber que es tracta de
característiques que la fan, alhora, perfecta per a la formació de la
consciència històrica, el pensament crític i les competències ciutadanes. |
ca |
dc.description.abstract |
[eng] This project’s main objective, which settles on an educational
proposal, is to introduce present’s history into teaching. It doesn’t pursues to
establish fixed contents, but to create a series of framework activities by which
the student body could work with real sources, build hypothesis, research and
generate his own account about coetaneous and current events. The
bibliographic materials which have been used adress present’s history both on
a theoretical and educational level. This project’s contribution is a set of twelve
activities which work as the means to achieve different objectives, procedures,
attitudes and competences. In this way, it becomes demonstrated that
present’s history has consolidated theoretical, educational and legislative
basis. However, there is a lack of concrete and applicable proposals because
of the reservations still created by the positivist legacy regarding an unfinished
and controversial history. But also a type of history extremely useful in order to
train historical consciousness, critical thinking and civic competences. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.subject |
373 - Ensenyament primari i secundari |
ca |
dc.subject.other |
principi de coetanitat |
ca |
dc.subject.other |
vigència social |
ca |
dc.subject.other |
pensament crític |
ca |
dc.subject.other |
didàctica compromesa |
ca |
dc.subject.other |
aprenentatge cooperatiu |
ca |
dc.subject.other |
principle of coetaneity |
ca |
dc.subject.other |
social currentness |
ca |
dc.subject.other |
critical thinking |
ca |
dc.subject.other |
committed didactics |
ca |
dc.subject.other |
cooperative learning |
ca |
dc.title |
La revisió del propi passat, la comprensió del propi present i la responsabilització del propi futur. Marcs per a l'aplicació didàctica de la història del present |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.date.updated |
2022-02-01T07:06:28Z |
|