La revisió del propi passat, la comprensió del propi present i la responsabilització del propi futur. Marcs per a l'aplicació didàctica de la història del present

Show simple item record

dc.contributor Pons Bosch, Jordi
dc.contributor.author Nigorra Vaquer, Paula
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-02-21T11:48:51Z
dc.date.available 2022-02-21T11:48:51Z
dc.date.issued 2021-06-15
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/157813
dc.description.abstract [cat] L’objectiu general d’aquest treball, concretat a través d’una proposta didàctica, és introduir la història del present a l’ensenyament no tant a partir de continguts fixos, sinó mitjançant la creació d’una sèrie d’activitats-marc a partir de les quals l’alumnat pugui treballar amb fonts, elaborar hipòtesis, investigar i generar les seves pròpies narracions sobre els esdeveniments i els processos històrics coetanis i vigents. Els materials bibliogràfics emprats es divideixen en dos grans blocs: els referents al marc teòric de la història del present i els referents a la seva aplicació didàctica. Conjugant aquestes aportacions teòriques amb les premisses establertes als currículums oficials de les Illes Balears s’han desenvolupat dotze activitats —sis per a 4t d’ESO i sis per a 1r de Batxillerat— que funcionen com a mitjà per assolir una sèrie d’objectius, procediments, actituds i competències. D’aquesta manera, es demostra que les bases teòriques, didàctiques i legislatives necessàries per a la introducció de la història del present a les aules es troben consolidades, però que el que manca perquè arribi a tenir un paper significatiu en l’educació són propostes reals. Unes propostes que fins ara no s’han formulat per les reticències que encara genera, com a conseqüència del llegat positivista, aquesta història inacabada i controvertida, sense saber que es tracta de característiques que la fan, alhora, perfecta per a la formació de la consciència històrica, el pensament crític i les competències ciutadanes. ca
dc.description.abstract [eng] This project’s main objective, which settles on an educational proposal, is to introduce present’s history into teaching. It doesn’t pursues to establish fixed contents, but to create a series of framework activities by which the student body could work with real sources, build hypothesis, research and generate his own account about coetaneous and current events. The bibliographic materials which have been used adress present’s history both on a theoretical and educational level. This project’s contribution is a set of twelve activities which work as the means to achieve different objectives, procedures, attitudes and competences. In this way, it becomes demonstrated that present’s history has consolidated theoretical, educational and legislative basis. However, there is a lack of concrete and applicable proposals because of the reservations still created by the positivist legacy regarding an unfinished and controversial history. But also a type of history extremely useful in order to train historical consciousness, critical thinking and civic competences. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other principi de coetanitat ca
dc.subject.other vigència social ca
dc.subject.other pensament crític ca
dc.subject.other didàctica compromesa ca
dc.subject.other aprenentatge cooperatiu ca
dc.subject.other principle of coetaneity ca
dc.subject.other social currentness ca
dc.subject.other critical thinking ca
dc.subject.other committed didactics ca
dc.subject.other cooperative learning ca
dc.title La revisió del propi passat, la comprensió del propi present i la responsabilització del propi futur. Marcs per a l'aplicació didàctica de la història del present ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.date.updated 2022-02-01T07:06:28Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics