[cat] La violència sexual és un problema greu i recurrent que suposa un atemptat
contra la salut sexual de les persones que la pateixen. No obstant això, aquesta
qüestió no té lloc fortuïtament, sinó que existeix una estructura social basada en
el gènere que la sustenta. Amb aquest Treball Final de Màster es pretén
conscienciar de la necessitat de què els infants i el jovent rebin una correcta
Educació Afectiva i Sexual (EAS) des d’una perspectiva holística, per tal
d’aconseguir formar noves generacions que rebutgin la violència sexual, així com
la violència masclista (estretament lligades), al mateix temps que aprenen a
conviure de manera positiva amb la seva sexualitat i desenvolupen eines
bàsiques per assolir un benestar físic, psicoemocional i sociocultural relacionat
amb la sexualitat.
Concretament, es desenvolupa una proposta d’Unitat Didàctica elaborada per a
l’alumnat 3r d’ESO de l’assignatura de Biologia i Geologia, la qual s’ha posat en
pràctica amb els i les alumnes del centre Pintor Joan Miró. Llavors, s’han
analitzat els resultats de la seva impartició, així com les limitacions i problemes
d’implementació. Així mateix, es fan una sèrie de suggeriments de millora
l’objectiu dels quals és perfeccionar la proposta, com una primera passa per la
futura elaboració d’un programa per l’educació afectiva i sexual interdisciplinari
que s’implementarà en aquest mateix centre. Finalment, també es convida a una
reflexió sobre la importància d’incloure dins l’educació obligatòria una àrea
d’aprenentatge, amb una assignatura pròpia, dedicada a treballar de forma
explícita i aprofundint en l’EAS, per tal que el jovent adquireixi els coneixements
i capacitats necessàries per gaudir d’una bona salut sexual.