[cat] La finalitat última de l’educació és el desenvolupament integral de la persona a
través de l’aprenentatge permanent. En els últims anys s’està produint un canvi
de la coneguda educació “tradicional”, més centrada en la dimensió cognitiva, a
una educació holística, que també tracta altres dimensions que conformen la
totalitat de l’individu.
La següent proposta neix de la voluntat d’aportar un granet de sorra en aquest
canvi educatiu, aplicant la Pedagogia Gestalt a l’aula. Aquesta pedagogia té un
enfocament educatiu de caràcter humanista, integratiu i holístic. Dins del marc
teòric de la Gestalt on se sustenta el treball, s’han aplicat els valors i principis de
la Pedagogia Gestalt com a metodologia dins l’aula per a un aprenentatge
significatiu de les ciències, posant focus a la dimensió emocional i corporal.
Aquesta proposta, aplicada a un grup d’alumnes de 3r d’ESO (Educació
Secundària Obligatoria) de PMAR (Programa de Millora de l’Aprenentatge i
Rendiment) durant el període de pràctiques del Màster en Formació del
Professorat, ha permès que l’alumnat contacti amb les seves necessitats i
emocions, connectant aquestes amb els continguts curriculars, afavorint un
aprenentatge significatiu. Així doncs, l’aplicació de la Pedagogia Gestalt en
l’àmbit de les ciències pot suposar una alternativa possible per a una educació
holística i integral a l’aula.
[eng] The ultimate purpose of education is the integral development of the person
through lifelong learning. In the recent years, a change has been taking place
from the well-known “traditional” education, more focused on the cognitive
dimension, to a holistic education, which also deals with other dimensions that
make up the whole individual.
The following proposal is based on the will to make a contribution to this
educational change, applying the Gestalt pedagogy to the classroom. This
pedagogy has an educational approach of a humanist, integrated and holistic
nature. Within the theoretical framework of Gestalt underpinning the work, the
values and principles of Gestalt Pedagogy have been applied as a methodology
within the classroom for a meaningful learning of the sciences, focusing on the
emotional and physical dimension.
This proposal, applied to a group of 3rd Compulsory Secondary Education during
the training period of the Teacher Training Master, has allowed the students to
deal with their needs and emotions, connecting these to the curriculum content
promoting significant learning. Thus, the application of the Gestalt Pedagogy in
the field of science may represent a possible alternative holistic education.