Actualitzant el passat. Anàlisi de llibres de text i proposta didàctica sobre la Prehistòria de les Illes Balears

Show simple item record

dc.contributor Pons Campins, Susana
dc.contributor.author Galmés Alba, Maria Alejandra
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-02-23T13:51:24Z
dc.date.available 2022-02-23T13:51:24Z
dc.date.issued 2021-07-22
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/157980
dc.description.abstract [spa] El present treball pretén analitzar com s’ensenya la Prehistòria de les Illes Balears dins l’àmbit escolar, i s’aconsegueix una educació amb uns continguts acurats i propostes que motivin i encoratgen l’aprenentatge significatiu dels alumnes. Per això, s’ha partit d’un anàlisi dels llibres de text, ja que aquests són la fórmula estandarditzada per la que els continguts dels currículums educatius es tradueixen en plantejaments didàctics concrets. L’anàlisi d’aquests en ha permès veure la divergència de propostes interpretatives entre aquests i l’Acadèmia, així com la perpetuació d’un discurs històric descarregat del seu potencial d’interrogació de la realitat, ja que està desconnectat de les fonts d’aquest, és a dir, de l’Arqueologia. Per això, s’ha realitzat una proposta didàctica en dos eixos. En primer lloc, una actualització dels continguts des d’una vessant més social, connectant-los amb la pràctica arqueològica i fomentant una actitud crítica vers la construcció del discurs històric. En segon lloc, una proposta didàctica flexible a través de sis activitats que mostren la relació entre el discurs històric i la construcció d’aquest, i que connecten amb el paisatge i el Patrimoni arqueològic de les Illes Balears. En conjunt, creiem que aquests materials flexibles poden ser una alternativa més dinàmica als llibres de text, ja que es poden adaptar a les necessitats de cada docent, i adrecen algunes de les mancances d’aquests materials. ca
dc.description.abstract [eng] In this study, the materials and approach of teaching Prehistory of the Balearic Islands has been examined to evaluate its effectiveness in providing an engaging, accurate and effective education. The current state of the art was evaluated through the analysis of textbooks, which are the standard way in which the curriculum is translated into the classroom. Analysis of these materials reveal that the content being taught is significantly outdated and are taught in a manner which does not encourage students to question how the historical narrative has been built from the supporting Archaeological data. To address these issues new educational materials have been designed. In so, a broader view of the historical discourse on this subject is provided. This text provides the most recent knowledge on the Prehistory of the Balearic Islands, and has been written to actively encourage students to critically examine the historical discourse through examining the archaeological data that supports it. As an alternative method of teaching, six activities have been designed that cover the same material and have been designed to show the relationship between the historical discourse and the data that supports it and connect with the archaeological heritage and landscape of the islands. Altogether, this flexible proposal can be a dynamic alternative to textbooks, as it can adapt to the needs of each teacher, while sorting out some of the shortcomings of these materials ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso spa ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 90 - Arqueologia. Prehistòria ca
dc.subject.other Prehistòria ca
dc.subject.other Arqueologia ca
dc.subject.other Illes Balears ca
dc.subject.other llibres de text ca
dc.subject.other Prehistory ca
dc.subject.other Archaeology ca
dc.subject.other Balearic Islands ca
dc.subject.other textbooks ca
dc.title Actualitzant el passat. Anàlisi de llibres de text i proposta didàctica sobre la Prehistòria de les Illes Balears ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2022-02-01T07:08:05Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics