[cat] L’objectiu del llenguatge inclusiu és tractar amb justícia discursiva a les
dones, un col·lectiu que ha romàs silenciat i invisibilitzat en el si d’una societat
històricament patriarcal i ginope. Cada vegada són més les institucions i persones
que defensen el seu ús, així com les que el rebutgen pel seu caràcter inherentment
polític. En aquest treball analitzam la importància del llenguatge com a creador de
realitats i la construcció del gènere des de la perspectiva filosòfica per justificar l’ús
del llenguatge inclusiu. També analitzam la documentació oficial d’un institut per
avaluar el seu ús i proposar, a partir dels resultats (que demostren encara una
absència del llenguatge inclusiu), mesures de formació i sensibilització concretes
per introduir una mirada igualitària, amb la finalitat d’aconseguir una coeducació
real. Finalment, sotmetem a crítica el currículum oficial d’Història de la Filosofia, en
el qual no trobam ni tan sols una dona, per proposar una llista d’autores que podem
incorporar a les nostres lliçons. El que el nostre anàlisi palesa és que encara queda
molta feina per fer fins a assolir la igualtat de dones i homes tant a nivell social com
educatiu i que si bé la igualtat no s’aconsegueix únicament a través del llenguatge,
tampoc sense aquest.
[eng] The purpose of the inclusive language is to treat women with discursive
justice. Women represent a collective that has been silenced and invisibilized within
a historically patriarchal and gynope society. More and more people and institutions
are defending its use, as well as those who reject it because of its inherently political
character. In this paper we analyze the importance of language as a creator of
realities and the gender’s construction from a philosophical perspective so as to
justify the use of inclusive language. We also analyze the official documentation of a
secondary school so as to evaluate its use and propose, based on the results (which
show a clear absence of inclusive language), specific training and awareness-raising
measures to introduce an egalitarian perspective, in order to achieve real coeducation. Finally, we critique the official curriculum for the subject Història de la
Filosofia, in which we cannot find any women, to propose a list of women authors
that we can incorporate into our lessons. What out analysis shows is that there is still
a lot of work to be done both socially and educationally in order to achieve equality
for women and men, and that while equality is not achieved only through language,
neither can we achieve it before changing the ways we speak.