[eng] Majorca has been a major holiday destination since the 1960s, both in the Mediterranean
region and worldwide. That leads to international interaction, which is based upon
language. Otherwise, providing a service would not be possible. Different studies show
that increased contact between tourists and residents can develop a positive language
attitude towards foreign languages. Residents might also be more motivated to learn a new
language. In Majorca, apart from the official languages, Spanish and Catalan, languages
such as English and German have become visible in the linguistic landscape of this island
given the presence of the German and British population and due to tourists with these
nationalities. The present study investigates the influence of tourism on the language
attitude of Majorcan residents concerning multilingualism. An empirical research design
with a qualitative and quantitative part was created. To test the subconscious language
attitude of Majorcan residents, qualitative interviews, a survey, and an experiment were
designed and conducted. An analysis of the qualitative interviews was carried out with a
content analysis. The survey and the experiment were analysed with descriptive statistics.
The results show that Majorcan residents’ language attitude supports multilingualism in
certain aspects. The residents of the island are aware that tourism is necessary for the
island’s survival. As languages are necessarily linked to this service, they show a positive
language learning attitude. However, in the linguistic landscape of their cities and villages,
residents seem to prefer their local languages over multilingualism. These findings may
be used to undermine the generally negative impression that residents have of the
environmental and socio-economic effects of mass tourism on Majorca by signalling
possible positive effects in the field of L2 or L3 acquisition. Furthermore, the development
of multi-cultural skills derived from the touristic activity on the island can be a vital
outcome
[cat] Mallorca ha estat una destinació important de vacances des de la dècada de 1960, tant a la
regió mediterrània com a tot el món. Això condueix a la interacció internacional, que es
basa en l'idioma, ja que en cas contrari no seria possible demanar prestat un servei.
Diferents estudis mostren que un major contacte entre turistes i residents pot desplegar
una actitud lingüística positiva cap a les llengües estrangeres i els residents també podrien
estar més motivats per aprendre un nou idioma. A Mallorca, a més de les llengües oficials,
el castellà i el català, llengües com l'anglès i l'alemany s'han fet visibles en el paisatge
lingüístic d'aquesta illa donada la presència de la població alemanya i britànica però també
de turistes d'aquestes nacionalitats. Aquest estudi investiga l'actitud lingüística dels
residents mallorquins pel que fa al multilingüisme. El disseny d'investigació empírica es
va crear amb una part qualitativa i quantitativa. Per comprovar l'actitud lingüística
subconscient dels mallorquins, es van dissenyar i van dur a terme entrevistes qualitatives,
una enquesta i un experiment. Les entrevistes qualitatives van ser analitzades amb l'anàlisi
polèmic. Van ser enquestats i experimentats amb estadístiques descriptives. Els resultats
mostren que l'actitud lingüística dels mallorquins ajuda a l'multilingüisme en certs
aspectes. Els residents de l'illa són conscients que el turisme és necessari per a la
supervivència de l'illa i, com els idiomes estan necessàriament vinculats a aquest servei,
mostren una actitud positiva cap a l'aprenentatge d'idiomes. D'altra banda, en el paisatge
lingüístic de les seves ciutats i pobles, els residents semblen preferir els seus idiomes locals
al multilingüisme. Aquests fets poden servir per soscavar la impressió negativa general
que els residents tenen sobre els efectes ambientals i socioeconòmics del turisme de
masses a Mallorca, assenyalant possibles efectes positius en el camp de l'adquisició de L2
o L3 i el desplegament d'habilitats multiculturals derivades de la activitat turística a l'illa.