[eng] After the COVID-19 crisis, many businesses from the tourism industry will have
no other choice than to evolve. Offering security will be indisputable but, due to
the decrease in demand, simple products won’t be enough. This report aims to
study whether differentiation in the lodging industry through thematic
experiences can be considered more appealing for potential customers; and
thus, mitigate the losses produced by the pandemic while adding value to the
current scene. In addition to reviewing the profitability of real cases, the opinion
of different experts and the future trends of this sector, this thesis will provide an
analysis of the economic, social and sustainable objectives that thematic and
alternative accommodation options can achieve. By last, a case study of the
property rental situation in Mallorca will be carried out in order to understand the
lack of interest in innovation and investment in such a touristic landscape.
[spa] Después de la crisis del COVID-19, muchas empresas del sector turístico no
tendrán más opción que evolucionar. Ofrecer seguridad será indiscutible pero,
debido a la disminución de la demanda, los productos simples no serán
suficientes. Este trabajo tiene como objetivo estudiar si la diferenciación en la
industria del alojamiento a través de experiencias temáticas puede considerarse
más atractiva para los clientes potenciales, para así mitigar las pérdidas
producidas por la pandemia y agregar valor al escenario actual. Además de
revisar la rentabilidad de casos reales, la opinión de diferentes expertos y las
futuras tendencias de este sector, esta tesis proporcionará un análisis de los
objetivos económicos, sociales y sostenibles que pueden alcanzar los
alojamientos temáticos y alternativos. Por último, se realizará un caso de
estudio de la situación del alquiler de propiedades en Mallorca para comprender
el desinterés por la innovación y la inversión en un paisaje tan turístico.