[cat] L’origen del turisme a les Illes Balears, en concret, a Mallorca es situa a les fondes que hi havia, sobretot, a la ciutat de Palma, a finals del segle XIX. No obstant això, el turisme tal com el coneixem avui dia, el turisme de masses, s'originà a partir de 1950, produint-se el boom cap a 1965. Un cop finalitzada la Segona Guerra Mundial, l'excedent d'avions fou aprofitat per al transport de passatgers en vols xàrter, el qual va donar pas a la creació dels turoperadors, que eren els encarregats de vendre els paquets turístics. Aleshores, el turisme de sol i platja es va anar desenvolupant a les Balears, sobretot a Mallorca i posteriorment a Eivissa i a Menorca, respectivament. Emperò, amb la dècada dels setanta arribà la crisi del petroli i molts empresaris es van veure obligats a vendre els seus hotels a les futures cadenes hoteleres; Meliá Hotels International, Barceló Hotels & Resorts, Riu Hotels & Resorts i Iberostar Hotels & Resorts. En un primer moment aquestes cadenes s’expandiren cap a la Península i les Canàries i ja entrats els anys vuitanta iniciaren la internacionalització a destinacions com ara bé el Carib o Indonèsia.
[eng] The origins of tourism in the Balearic Islands, specifically in Mallorca, are based, above all, on the city of Palma, at the end of the 19th century. However, tourism as it is known today, mass tourism, started in the 1950s, with the boom occurring in 1965. Once the Second World War was over, the surplus of planes was used to transport passengers in charter flights, which led to the creation of tour operators, who were in charge of selling package tours. In addition, sun and beach tourism developed in the Balearic Islands, especially in Mallorca and later in Ibiza and Menorca, respectively. However, the 1970s brought the oil crisis and business owners had no option but to sell their hotels to the future hotel chains; Meliá Hotels International, Barceló Hotels & Resorts, Riu Hotels & Resorts and Iberostar Hotels & Resorts. At first, these chains expanded to the Spanish mainland and the Canary Islands, and in the following years they began to internationalise to destinations such as the Caribbean or Indonesia.