[cat] La consciència emocional és la competència emocional bàsica que permet tenir coneixement de les pròpies emocions i les dels altres, el que és important per adquirir la resta de competències emocionals com regulación emocional, autonomia emocional, competència social i competències per a la vida i el benestar de forma exitosa per a un desenvolupament socio-emocional adequat; forma part del primer pas per poder passar a les altres competències emocionals.
A la darrera part de la primera infància (4-6 anys), ja existeix un desenvolupament de la consciència emocional, el que implica que els nins i nines són capaços de reconèixer les emocions d’ells mateixos i dels altres i, per tant, d’identificar les emocions a través de les expressions facials. L’objectiu principal d’estudi és comprovar com els infants de 4t d’Educació Primària (9-10 anys), procedents del CEIP Bartomeu Ordines de les Illes Balears, reconeixen les emocions bàsiques (alegría, tristesa, por, sorpresa, ira i fàstig) a través de fotografies en les que s’expressen aquestes emocions. A més, feim servir tres tipus d’estimuls: la fotografia de la cara completa, la fotografia de la part superior de la cara i la fotografia de la part inferior de la cara. Cal destacar que en totes les etapes del desenvolupament ens trobam amb individus que manifesten algunes dificultats de caire emocional i/o social la qual cosa influeix en el desenvolupament de les competències emocionals. Altres aspectes que també influeixen en les competències emocionals i, per tant en la consciència emocional són les variables individuals i les de contexte.
[eng] Emotional awareness is the basic emotional competence that allows us to have knowledge of our own emotions and the emotions of others, which is important to acquire other emotional skills such as emotional regulation, emotional autonomy, social competence and skills for life and well-being successfully for appropriate socio-emotional development; it is the first step to being able to move on to the other emotional skills.
In the latter part of early childhood (4-6 years), there is already a development of emotional awareness, which means that boys and girls are able to recognize their own emotions and the emotions of others and therefore to identify emotions thought facial expressions. The main objective of the study is to check how children in the 4th year of Primary School (9-10 years), from the CEIP Bartomeu Ordines in the Balearic Island, identify the basic emotions (joy, sadness, fear, surprise and disgust) thought the visualization of photographs in which these emotions are expressed. In addition, we use three kinds of stimulus: full face photography, upper face photography and lower face photography. It should be noted that all stages of development we find people who show some emotional or social difficulties which influences the development of emotional skills. Other aspect that also influence emotional competencies and therefore emotional awareness are individual and contextual variables.