[cat] Guillem Coll Al·lès, prevere, mestre de música, compositor i director de la
Capella Davídica, fou una figura clau en la cultura de Ciutadella de Menorca, Illes
Balears, per ser fundador de la primera escola de música del municipi. Gràcies a
la seva incansable labor, aquest centre esdevindrà l’Escola Municipal de Música
de Ciutadella. Amb aquest treball es pretén donar a conèixer a Coll des de
diversos àmbits, tant familiar, eclesiàstic com musical, i deixar constància de la
seva inesgotable tasca com a músic. Coll fou fundador de diverses corals i dirigirà
la Capella Davídica durant 28 anys. Encara que sembli impensable, la seva
formació musical va ser autodidacta.
A partir de la documentació que ell guardava perfectament classificada, s’obtenen
les dades de l’Escola de Música de la Capella Davídica, de les quals en podrem
extreure el número de matrícules que tingué cada curs, les assignatures que
s’oferien i la majoria de concerts en els que intervingué. Es podrà conèixer també
el seu mètode d’ensenyament i el funcionament de l’escola. Altra documentació
de la que es disposa són articles de premsa, ja siguin previs a concerts o
posteriors, i entrevistes personals. A través de diversos testimonis, com és el de la
seva neboda, les filles d’aquesta, algunes de les primeres alumnes, directors
d’orquestra i el mundialment reconegut baríton Joan Pons, es fa un recorregut per
la vida del que fou el responsable que, avui, a Ciutadella hi hagi una afició
musical notable./ ENG: Guillem Coll Al·lès, priest, music teacher, composer and director of the Capella
Davídica. He is an important figure in the culture of Ciutadella de Menorca,
Balearic Islands, for being the founder of the first music school that, thanks to his
tireless work, will become the Municipal School of Music of Ciutadella. The aim
of this work is to make the person of Coll known, whether in the family,
ecclesiastical and musical spheres and to record his great and inexhaustible work
4
as a musician. He will be the founder of several choirs and will direct the Davidic
Chapel for 28 years. Although it seems unthinkable, his musical training was selftaught.
From the documentation that he kept perfectly classified, we obtain the data from
the Music School of the Capella Davídica from which we can extract the number
of enrolments that each course had, the subjects that were offered and most of the
concerts he took part in. We will also learn about their teaching methods and how
the school works. Other documents available are press articles, whether prior to a
concert or later, and personal interviews. Through important testimonies, such as
that of his niece, her daughters, some of his first students, conductors and the
world-renowned baritone Joan Pons, we will take a look at the life of who was the
responsible of the musical interest in Ciutadella.