Aprenentatge de les matemàtiques a la ESO com a eina per a la justícia social. Un enfocament interseccional

Show simple item record

dc.contributor Quintana Murci, Elena
dc.contributor.author Salas Barenys, Arnau
dc.date 2022
dc.date.accessioned 2023-06-20T07:30:00Z
dc.date.issued 2022-03-03
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/160815
dc.description.abstract [cat] Aquesta tesina s'emmarca dins el Màster de Formació del Professorat de secundària de la UIB i es defineix com una proposta didàctica en què es pretén vincular l'aprenentatge de les matemàtiques a la ESO amb el treball de la justícia social des d'una mirada interseccional. En la primera part, hi ha una breu introducció al treball i s'hi han desenvolupat els seus objectius i metodologia. En la segona part s'exposa el marc teòric en què es justifica l'interès que pot tenir la integració d'una perspectiva interseccional en l'educació secundària. Després es fa una revisió de l'estat de la qüestió en temes de desigualtats socials i quin impacte tenen el el jovent a nivell de salut i desenvolupament personal i acadèmic. A continuació es presenta el que han de ser les línies d'actuació de la proposta didàctica: la pedagogia per a la justícia social. Aquesta metodologia vincula el treball de la justícia social com a context en què aplicar les matemàtiques i així afavorir-ne l'aprenentatge. En la tesina es descriuen diversos reptes i dificultats que pot comportar aquesta aposta. Finalment, es fa una revisió del recolzament que té aquesta metodologia dins el marc institucional. Per a la proposta didàctica, primer s'han generat dos grups de discussió amb professorat de l'IES Sineu per contrastar la teoria amb l'experiència de professionals. Posteriorment s'ha fet un recull d'alguns recursos de matemàtiques per a la justícia social. A continuació es fa un descripció general de la proposta didàctica i tot seguit se'n detalla la seva implementació, amb un total de 7 activitats amb els corresponents continguts curriculars. Finalment es dedica un apartat a l'avaluació de la proposta i un altre a la inclusió. La tesina acaba amb les conclusions extretes de la realització del mateix treball. Aquesta tesina s'emmarca dins el Màster de Formació del Professorat de secundària de la UIB i es defineix com una proposta didàctica en què es pretén vincular l'aprenentatge de les matemàtiques a la ESO amb el treball de la justícia social des d'una mirada interseccional. En la primera part, hi ha una breu introducció al treball i s'hi han desenvolupat els seus objectius i metodologia. En la segona part s'exposa el marc teòric en què es justifica l'interès que pot tenir la integració d'una perspectiva interseccional en l'educació secundària. Després es fa una revisió de l'estat de la qüestió en temes de desigualtats socials i quin impacte tenen el el jovent a nivell de salut i desenvolupament personal i acadèmic. A continuació es presenta el que han de ser les línies d'actuació de la proposta didàctica: la pedagogia per a la justícia social. Aquesta metodologia vincula el treball de la justícia social com a context en què aplicar les matemàtiques i així afavorir-ne l'aprenentatge. En la tesina es descriuen diversos reptes i dificultats que pot comportar aquesta aposta. Finalment, es fa una revisió del recolzament que té aquesta metodologia dins el marc institucional. Per a la proposta didàctica, primer s'han generat dos grups de discussió amb professorat de l'IES Sineu per contrastar la teoria amb l'experiència de professionals. Posteriorment s'ha fet un recull d'alguns recursos de matemàtiques per a la justícia social. A continuació es fa un descripció general de la proposta didàctica i tot seguit se'n detalla la seva implementació, amb un total de 7 activitats amb els corresponents continguts curriculars. Finalment es dedica un apartat a l'avaluació de la proposta i un altre a la inclusió. La tesina acaba amb les conclusions extretes de la realització del mateix treball. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 51 - Matemàtiques ca
dc.subject.other Matemàtiques ca
dc.subject.other Justícia social ca
dc.subject.other Interseccionalitat ca
dc.subject.other Pedagogia crítica ca
dc.title Aprenentatge de les matemàtiques a la ESO com a eina per a la justícia social. Un enfocament interseccional ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2023-05-08T09:05:37Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics