[cat] El desenvolupament de les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva
incorporació dins l’àmbit educatiu ha provocat que durant les darreres dècades
hagi canviat la forma d’entendre l’educació. Entre els avantatges que aporten
aquestes eines trobem que proporcionen accés a una gran quantitat d’informació
i que ajuden a facilitar la comprensió dels continguts, és a dir, enriqueixen el
procés d’ensenyament-aprenentatge.
De la mateixa manera que aquestes tecnologies, existeixen uns altres recursos
que poden ser molt útils per complementar els mitjans i materials que disposen
els docents per transmetre els coneixements: la realitat virtual i la realitat
augmentada. Per una banda, la realitat virtual permet crear un entorn digital,
tridimensional i interactiu que simula escenaris reals, mentre que per l’altra, la
realitat augmentada integra elements gràfics digitals en el món real. L’ús
d’aquestes dues tecnologies dins l’aula afavoreix la interacció dels alumnes amb
els continguts treballats i el desenvolupament de competències clau, augmenta
l’interès i la participació a classe. En altres paraules, la realitat virtual i la realitat
augmentada poden incrementar el rendiment dels estudiants.
El gran creixement que han experimentat aquestes tecnologies durant els darrers
anys ha permès que en poc temps hagin aparegut moltes aplicacions i
plataformes dirigides a l’àmbit de l’educació. Així amb aquest treball es pretén
introduir la realitat virtual i la realitat augmentada i mostrar el potencial que poden
tenir per reforçar i millorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.