Music in EFL: Teaching World Englishes in the Classroom

Show simple item record

dc.contributor Jacob Abad, Karen Lesley
dc.contributor.author Moranta Granados, Laura María
dc.date 2022
dc.date.accessioned 2023-08-01T11:06:10Z
dc.date.issued 2022-06-10
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/161399
dc.description.abstract [eng] The curriculum of English as a Foreign Language (EFL) has traditionally been limited to introducing aspects related to standard American or British varieties of the language. Consequently, distinct features from World Englishes are typically excluded from EFL contexts, which might arguably lead to a misuse or misinterpretation of non-standard linguistic variations of the English language, as well as its correlation with cultural and social features. Introducing these features to EFL students might prove beneficial, expanding their overall knowledge of the English language used at a global level, and this could arguably be achieved by the introduction of cultural products, such as music, in the classroom. The use of music in English Language Teaching is not new, as it is regarded as one of the most useful and effective pedagogical tools to target a multiplicity of language skills or to enhance motivation. Although music has been actively used to teach grammar, introduce new vocabulary, or as a mechanism to relax students and lower affective filters in the classroom, the use of music to introduce cultural and different linguistic factors in EFL contexts has not yet been fully developed. This didactic proposal will aim at developing didactic materials to introduce World Englishes in EFL through songs, focusing mostly on grammatical, linguistic, and cultural features. In order to achieve so, this paper will perform a literary review on the term World Englishes and the tradition of music in EFL. Lastly, this didactic proposal will present complementary activities to familiarize EFL students with divergent linguistic variations of the English language. ca
dc.description.abstract [spa] Tradicionalmente, el currículum de Inglés como Lengua Extranjera (ILE) se ha limitado a presentar aspectos relacionados con las variedades estándar de la lengua, como son la americana o británica. Por consiguiente, los rasgos divergentes de la lengua inglesa suelen quedar excluidos de ILE, lo que podría conducir a un mal uso o a una mala interpretación de las variaciones lingüísticas de esta y su correlación con rasgos culturales y sociales. Introducir estas características en contextos de ILE podría resultar beneficioso para los alumnos, ampliando su conocimiento general de la lengua utilizada a nivel global, y esto podría lograrse mediante la introducción de productos culturales, como la música, en el aula. El uso de la música en la enseñanza de la lengua inglesa no es nuevo, ya que se considera una de las herramientas pedagógicas más útiles y efectivas para abordar múltiples habilidades lingüísticas o aumentar la motivación en el aula. Aunque la música se ha utilizado activamente para enseñar gramática, introducir nuevo vocabulario o como mecanismo para relajar a los alumnos y bajar los filtros afectivos en el aula, el uso de la música como hilo introductorio de factores culturales y lingüísticos divergentes no se ha desarrollado aún en su totalidad. Esta propuesta didáctica tendrá como objetivo desarrollar materiales didácticos para introducir factores divergentes de la lengua inglesa a través de canciones, centrándose sobre todo en los rasgos gramaticales, lingüísticos y culturales de esta. Para ello, se desarrollará una revisión literaria sobre el término World Englishes y la tradición de la música en ILE. Para finalizar, se presentarán actividades complementarias para introducir dichas variaciones lingüísticas y sus aspectos culturales en el aula. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 78 - Música ca
dc.subject 81 - Lingüística i llengües ca
dc.subject.other EFL ca
dc.subject.other World Englishes ca
dc.subject.other Linguistic Features ca
dc.subject.other Cultural Products ca
dc.subject.other Music ca
dc.subject.other Authentic Materials ca
dc.subject.other Inglés como Segunda Lengua ca
dc.subject.other Inglés Global ca
dc.subject.other Características Lingüísticas ca
dc.subject.other Productos Culturales ca
dc.subject.other Música ca
dc.subject.other Materiales Auténticos ca
dc.title Music in EFL: Teaching World Englishes in the Classroom ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2023-05-08T09:09:28Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics