[cat] El consum amb substància és una problemàtica que repercuteix a un gran gruix de persones a la nostra societat. El seu inici, es produeix durant l’adolescència, una etapa de transició d’especial vulnerabilitat, caracteritzada pels grans canvis. Aquest consum, pot tenir repercussions transcendentals sobre la salut i el context de les persones, tenint major incidència sobre el col·lectiu més jove. El balanç entre factors de protecció i de risc defineix la vulnerabilitat d’una persona davant el consum de substàncies, i pot ser determinant en l’inici i manteniment d’actituds de consum, factor que cal tenir en compte a l’hora d’implementar estratègies de prevenció. Les estratègies de prevenció de consum amb substància tenen com a objectiu de posposar o evitar l’inici del consum, al mateix temps que evitar que aquest no derivi en possibles problemàtiques que afectin a la salut de l’individu. L’objectiu d’aquest treball ha estat identificar com es poden impulsar estratègies de prevenció del consum amb substància, d’alumnat escolaritzat a l’educació secundària obligatòria (ESO), basades en evidències científiques, des d’un departament d’orientació educatiu. Per poder donar resposta a aquest interrogant, en primer lloc es presenta la introducció, objectius, enfocament i metodologia del treball. En segon lloc, l’estat de la qüestió, el qual permet conceptualitzar el tema a tractar, abordant aspectes com l’adolescència, tendències i repercussions del consum amb substància, factors de risc i de protecció, les funcions dels Serveis d’Orientació Educativa, Social i Professional (SOE), la prevenció i les actuacions de prevenció del consum amb substància, i els programes basats en evidència científica. En tercer lloc, la proposta d’intervenció, la qual s’implementa des d’un departament d’orientació, emmarcada dins el Pla d’Acció Tutorial (PAT). Concretant-se en un programa dirigit a famílies, alumnat i professorat de 20 sessions, implementat pel professorat i distribuït al llarg d’un curs escolar. Finalment, les conclusions, futures línies i limitacions del treball, entre les quals es destaca la importància de fomentar els factors de protecció, tenir en compte els principis, criteris i estàndards de qualitat al mateix temps que les diferents pràctiques basades en evidència científica a l’hora d’implementar estratègies de prevenció del consum amb substància.
[eng] Substance use is a problem that affects a large number of people in our society. It begins during adolescence, a transition stage characterised by significant changes and special vulnerability. This consumption can have transcendental repercussions on people’s health and context, but it has a greater impact in youth. The balance between protective and risk factors can be determinant in the beginning and maintenance of consumption attitudes, factors that must be in mind to implement prevention strategies. Substance prevention strategies aim to postpone to avoid the consumption, as well as to avoid not becoming an issue that affects the individual’s health. The main goal of this paper has been to identify how to implement consumption prevention strategies based on scientific evidence, for students enrolled in compulsory secondary education (ESO), from the educational guidance and counselling departments. Answering this question, firstly we present the introduction, objectives, approach, and methodology. Secondly, the frame of knowledge, which allow to conceptualise the topic addressed, focusing on topics as adolescence, tendencies and repercussions of substance consumption, risk and protective factors, functions of the Educational, Social and Professional Guidance Services (SOE), the prevention and prevention actions with substance consumption, and programs based on scientific evidence. Thirdly, the intervention proposal, which is implemented by an educational guidance and counselling department, which takes part in the Tutorial Action Plan (PAT). Specifically, in a program aimed to families, students, and teachers, 20 sessions in total, implemented by teachers and distributed during a school year. Finally, the conclusions, future lines, and limitations of the paper, including the importance to promote protective factors, bearing in mind the principles, criteria and quality standards as well as the different practices based on scientific evidence when implementing substance prevention strategies.