[cat] Els treballs pràctics són una part essencial en l’ensenyament de les ciències i més en concret de la Física i la Química, la gran majoria de docents està d’acord amb aquesta afirmació. Així i tot, en l’educació actual és una eina que s’empra de manera molt puntual i de manera poc eficaç, ja que els treballs pràctics més comuns en ESO i Batxillerat són exercicis pràctics amb un guió tipus recepta. Fet que dificulta assolir molts dels objectius pels quals es preparen les pràctiques de laboratori. En aquest Treball de Fi de Màster s’han dissenyat quatre treballs pràctics per les assignatures de Química i Física i Química amb el propòsit de millorar la motivació i l’interès de l’alumnat. Per dur a terme aquesta tasca, en primer lloc, s’ha fet una recerca bibliogràfica sobre els treballs pràctics. En segon lloc, s’ha proposat una col·laboració amb el departament de Química de la UIB pel préstec de material de laboratori en desús. En tercer lloc, s’ha fet un petit estudi per triar dos d’aquests aparells de laboratori que s’utilitzaran per fer els treballs pràctics. En darrer lloc, s’han dissenyat els treballs pràctics fent servir els aparells seleccionats. El préstec de material per part del departament de Química de la UIB ens permet fer servir aparells que de manera general no es poden trobar als laboratoris dels centres escolars. A més a més, aquesta iniciativa es pot extrapolar a altres assignatures de ciències i contribuir al disseny de propostes didàctiques innovadores que despertin l’interès per la ciència i motiven a l’alumnat.