[cat] Aquest treball presenta una proposta d’aprenentatge-servei (ApS) per treballar la transició democràtica a Espanya, emmarcada dins el currículum de 4t d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Posant el focus en els canvis que va suposar per les dones aquest procés històric, la proposta es centra en realitzar entrevistes a les dones usuàries dels centres de dia i residències de la comarca del Raiguer de Mallorca, particularment a Inca, Lloseta i Binissalem. Amb els resultats obtinguts es realitza un producte final per cada testimoni i es duu a terme un servei a la comunitat en forma d’exposició. Aquesta proposta es fonamenta en el Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA) i el treball cooperatiu, integrant tot l’alumnat del grup-classe dins el desenvolupament del projecte, comptant amb les necessitats i capacitats diferents que tenen cada un. A més, pretén posar en valor les fonts orals com a eina per a l’estudi de la història, en concret de la història local i de gènere.
[eng] This paper presents a service-learning (SL) proposal to work on the democratic transition in Spain, framed within the curriculum of the 4th year of Compulsory Secondary Education. Focusing on the changes that this historical process entailed for women, the proposal focuses on conducting interviews with women users of day centers and residences in the Raiguer region of Mallorca, particularly in Inca, Lloseta and Binissalem. With the results obtained, a final product is made for each testimony and a service is carried out in the community in the form of an exhibition. This proposal is based on the Universal Design for Learning (UDL) and cooperative work, integrating all the students of the group-class within the development of the project, considering the different needs and capabilities of each one. In addition, it aims to value oral sources as a tool for the study of history, specifically local and gender history.