[cat] La tesi doctoral «Estudi del panorama de les revistes cinematogràfiques espanyoles
publicades entre els anys 1970 i 1990. El cas de Dirigido por…» duu a terme una anàlisi detallada
de la revista Dirigido por… centrat en la trajectòria dels seus primers 17 anys de vida (1972-
1989), així com del paper que va tenir en el panorama de les publicacions periòdiques
cinematogràfiques editades a Espanya al llarg dels anys 70 i 80 del segle XX, com a canalitzadora
del nou consum d'informació sobre el fet fílmic en un període tan particular de la història
recent d'Espanya.
Dirigido por…, fundada a la ciutat de Barcelona el juny de 1972 a iniciativa d’Edmundo
Orts Climent, va arribar al mercat de les revistes de cinema en un període complex en el qual
s'albirava a Espanya el final imminent de la dictadura franquista i l'inici d'un temps nou incert.
Des del punt de vista cinematogràfic, les capçaleres hegemòniques durant el denominat «segon
franquisme», Film ideal (1956-1970) i Nuestro cine (1961-1971), acabaven de desaparèixer
després de liderar una confrontació ideològica de 10 anys, i encara que el 1972 hi havia altres
títols —per exemple, Cinestudio—, Dirigido por… es va erigir en el relleu generacional de la
renovació de l'escriptura cinematogràfica especialitzada que donava la benvinguda als anys 70.
Es presenta, per tant, un relat de la història de les publicacions periòdiques de cinema
vehiculat a través de l'evolució de Dirigido por… al llarg dels següents tres períodes: el
tardofranquisme (1972-1975), marcat per la independència definitiva dels elements propis del
règim; la transició (1976-1979), que va suposar una renovació respecte al contingut del text
cinematogràfic, i la dècada dels 80, caracteritzada per una transversalitat i un degoteig continu
de projectes de naturalesa molt diferent.
La perspectiva historiogràfica de la tesi ens ha permès, a més, incloure aspectes
culturals i socials que complementen l'observació, i que mostren al mateix temps el repte que
van assumir Dirigido por… i la resta de les revistes recollides (Film guía, La Mirada. Textos sobre
cine, Contracampo. Revista de cine i Casablanca. Papeles de cine, entre d’altres), en el diàleg
intergeneracional, que reflectien de manera paral·lela a la cobertura cinematogràfica una
crònica dels canvis que varen impulsar la modernització del país al llarg d'aquests 20 anys (1970-
1990).
[spa] La tesis doctoral «Estudio del panorama de las revistas cinematográficas españolas
publicadas entre los años 1970 y 1990. El caso de Dirigido por…» lleva a cabo un análisis
pormenorizado de la revista Dirigido por... centrado en la trayectoria de sus primeros diecisiete
años de vida (1972-1989), así como del papel que jugó, dentro del panorama de las
publicaciones periódicas cinematográficas editadas en España a lo largo de los años 70 y 80 del
siglo XX, como canalizadora del nuevo consumo de información sobre el hecho fílmico en un
periodo tan particular de la reciente historia de España.
Dirigido por..., fundada en la ciudad de Barcelona en junio de 1972 a iniciativa de
Edmundo Orts Climent, llegó al mercado de las revistas de cine en un complejo periodo en el
que se vislumbraba en España el inminente final de la dictadura franquista y el inicio de un
incierto tiempo nuevo. Desde el punto de vista cinematográfico, las cabeceras hegemónicas
durante el denominado Segundo franquismo, Film ideal (1956-1970) y Nuestro cine (1961-1971),
acababan de desaparecer tras liderar una confrontación ideológica de diez años, y aunque en
1972 existían otros títulos -por ejemplo, Cinestudio-, Dirigido por… se erigió en el relevo
generacional de la renovación de la escritura cinematográfica especializada que daba la
bienvenida a los años setenta.
Se presenta, por tanto, un relato de la historia de las publicaciones periódicas de cine
vehiculado a través de la evolución de Dirigido por… a lo largo de los siguientes tres períodos:
el Tardofranquismo (1972-1975), marcado por la independencia definitiva de los elementos
propios del régimen, la Transición (1976-1979), que supuso una renovación respecto al
contenido del texto cinematográfico y la década de los ochenta, caracterizada por una
transversalidad y un continuo goteo de proyectos de muy distinta naturaleza.
La perspectiva historiográfica de la tesis nos ha permitido, además, incluir aspectos
culturales y sociales que complementan la observación, mostrando al mismo tiempo el reto
que asumieron Dirigido por... y el resto de las revistas recogidas (Film guía, La Mirada. Textos
sobre cine, Contracampo. Revista de cine, Casablanca. Papeles de cine, entre otras), en el diálogo
intergeneracional, reflejando de forma paralela a la cobertura cinematográfica una crónica de
los cambios que impulsaron la modernización del país sucedidos a lo largo de esos veinte años
(1970-1990).
[eng] The PhD thesis «Estudio del panorama de las revistas cinematográficas españolas
publicadas entre los años 1970 y 1990. El caso de Dirigido por...» produces a detailed analysis of
the magazine Dirigido por... that focuses on its first seventeen years of existence (1972 – 1989),
including the role it played within the panorama of film periodicals published in Spain
throughout the 1970s and 1980s, where it channelled new forms of consumption of
information about film arising in such a particular period of the recent history of Spain.
Dirigido por..., which was founded in Barcelona in June 1972 by Edmundo Orts Climent,
arrived on the film magazine market in a complex period where the imminent end of Franco's
dictatorship and the beginning of a new era of uncertainty were in sight. From the point of
view of film, the titles that had been hegemonic during the so-called second Franco regime,
Film ideal (1956-1970) and Nuestro cine (1961-1971), had just disappeared after leading a tenyear
ideological struggle, and although there were other titles in 1972—such as Cinestudio—it
was Dirigido por... that brought the generational change leading to the renewal of specialised
film writing that welcomed the seventies.
Therefore, this case study allows us to embark on a journey through the history of
film periodicals, which is conveyed through the evolution of Dirigido por... in the following three
periods: the late Franco period (1972-1975), marked by the definitive independence from the
regime's own elements; the Transition (1976-1979), which involved a renewal with regard to
the content of the film text, and the eighties, characterised by transversality and a continuous
trickle of projects of a very varied nature.
The historiographical perspective of the thesis has also allowed us to include some
cultural and social aspects that complement observation, showing at the same time the
challenge taken up by Dirigido por... and the rest of the magazines included (Film guía, La Mirada.
Textos sobre cine, Contracampo. Revista de cine and Casablanca. Papeles de cine, amongst others)
with regard to the intergenerational dialogue, thus providing, in parallel to film coverage, a
chronicle of the changes that drove the modernisation of the country over the course of the
twenty years studied (1970-1990).