[cat] L’orientació educativa engloba diversos àmbits d’actuació i d’intervenció als centres d’educació secundària; un d’ells és el d’impulsar processos de pràctica reflexiva. A través de l’estudi de la pràctica reflexiva, dels models d’assessoraments de l’orientació educativa i les seves funcions a les Illes Balears he analitzat el context del centre de pràctiques, l’IES Manacor, amb dos instruments de recollida de dades, per esbrinar com percep el professorat la reflexió sobre la seva pròpia pràctica. A partir de les opinions extretes he dissenyat una proposta formativa, dirigida als docents de 1r i 3r d’ESO i membres del departament d’orientació, amb l’objectiu d’obrir un espai per a la formació conjunta de tot l’equip el qual es veurà involucrat en el procés de transformació educativa que planteja la nova llei d’educació, LOMLOE (2021). La proposta l’he desenvolupada a partir de l’Espiral d’Indagació per a una major organització i estructuració; i amb el model ESETE com a itinerari reflexiu, dues eines bàsiques de la pràctica reflexiva.
[eng] Educational guidance encompasses several areas of action and intervention in secondary schools; one of them is to promote processes of reflective practice. Through the study of reflective practice, models of educational guidance counseling and its functions in the Balearic Islands, I have analyzed the context of the practice center, the IES Manacor, with two data collection instruments, to find out how the teachers perceive reflection on their own practice. From the extracted opinions I have designed a formative proposal, aimed at teachers of 1st and 3rd ESO and members of the guidance department, with the aim of opening a space for joint training of the whole team that will be involved in the process of educational transformation posed by the new education law, LOMLOE (2021). I have developed the proposal from the Spiral of Inquiry for a better organization and structuring; and with the ESETE model as a reflective itinerary, two basic tools of reflective practice.