[cat] Quan parlam d’una calculadora generalment ens referim a un dispositiu electrònic
portàtil utilitzat per dur a terme una gran varietat de càlculs que oscil·len des de
simples operacions aritmètiques fins a càlculs matemàtics més complexos. Com
que es tracta d’una eina fàcilment accessible, s’ha popularitzat el seu ús a les
aules de secundària de matemàtiques.
Dins el marc de l’educació secundària, la calculadora es presenta com un tema
adequat per elaborar un Treball de Fi de Màster per completar els estudis en
Formació del Professorat dins l’especialitat en matemàtiques. En aquest treball, en
primer lloc, analitzam el paper de la calculadora al currículum de secundària de les
Illes Balears, així com a altres indrets d’Espanya i del món. Continuam amb l’estat
de la qüestió i revisam alguns articles sobre experiències amb la calculadora per
desenvolupar el pensament crític, atendre la diversitat o donar accés a la tecnologia
a països en desenvolupament. Seguidament, investigam quin ús fa el professorat
de matemàtiques de les Illes Balears de la calculadora a les seves classes a partir
dels resultats d’una enquesta. Una vegada compilades totes aquestes vivències,
presentam una proposta didàctica que té com a fil conductor la calculadora i està
formada per activitats de diferents tipologies, adreçades a diferents nivells i amb
continguts de diferents blocs temàtics. Aquest conjunt d’activitats demostren com
la calculadora pot ser una eina fonamental per a l’ensenyament i l’aprenentatge
de les matemàtiques sempre que se’n faci un ús adequat i contextualitzat.