[cat] La participació dels Nins, Nines i Adolescents (NNA) com agents de canvi social, és un
dret jurídicament vinculant des de la Convenció dels Drets de l’Infant de 1989 i
ratificada per els països democràtics en les seves legislacions. Aquest estudi ha
permès a partir de la recerca bibliogràfica i la revisió sistemàtica d’experiències
participatives (N=12), delimitar i definir tant els termes com la praxis que comprenen
l’experiència participativa dels NNA. La recerca bibliogràfica posa de relleu la
rellevància en relació a la legislació i la tradició històrica, al desenvolupament integral
de les persones, els nivells d’acció i representació, les formes i àmbits d’intervenció,
les estratègies educatives o formes d’expressió en els distints àmbits relacionals. Les
aportacions teòriques han permès establir els criteris d’anàlisi de les propostes
participatives, com ara són: l’acció directa, la formació, la transferència, la
institucionalització, el projecte, la inclusió de distints agents i la valoració inclusiva de la
proposta. Els resultats obtinguts demostren la necessita del reconeixement
institucional de les experiències participatives, per tal de garantir recursos i estructures
d’actuació òptimes. Pel que fa a la formació, la dotació per personal qualificat, l’espai
d’acció i visibilitat. En relació l’acció directa i el valor d’agència dels NNA, es precisa
que la presa de decisions sigui vinculant i fruit de les necessitats de l’entorn i dels seus
centres d’interès.