[cat] Mallorca compta amb una important activitat drag en connexió amb una tradició que es pot remuntar al transformisme i transvestisme escènic de finals del XIX i principis del XX. Els canvis socials que esdevenen durant aquest darrer segle són clau per entendre la configuració de l'escena drag mallorquina actual. La recerca bibliogràfica, juntament amb el treball de camp i l'anàlisi dels resultats observats ens permet confirmar que es tracta d'una escena consolidada caracteritzada per una diversitat d'artistes i formats adaptables a les necessitats tant dels establiments dedicats a oferir aquests espectacles, com dels artistes i del públic que els consumeix. La seva activitat musical, tant a partir de repertoris externs com a partir de la producció pròpia, permet configurar una comunitat, al mateix temps que combat les normes del gènere i educa a la gent externa al col·lectiu. Un cop analitzat, acabam confirmant com l'escena no es pot entendre fora la dimensió turística de l'illa, que acaba intervenint de diferents maneres dins les seves dinàmiques, ja sigui a través dels mateixos agents o a través de la seva instrumentalització per part d’organismes externs.
[eng] Mallorca has an important drag activity connected to a tradition which can go back to the scenic transformism and transvestism from the end of the nineteenth and the beginning of the twentieth centuries. The social transformations that take place during this last century are fundamental to understand the configuration of the current Mallorcan drag scene. Biographical research, as well as fieldwork and analysis of the results enable us to confirm that it is an established scene characterized by a diversity of artists and forms that adapt to the necessities of the establishments committed to these activities as well as the artists and the public that attends. Its musical activity, both from external repertoires and from their own production, ends up shaping a community, as well as confronting the gender rules and educating the people outside the LGBT community. Once it is analysed, we confirm that the scene cannot be understood without the touristic dimension of the island, which ends up intervening in its dynamics in different ways, either through the agents themselves or through its exploit from external organizations.