[cat] Des d’un punt de vista històric, la pràctica professional dels E-sports just acaba de néixer. Al 1992 es publica el primer videojoc en el qual s’havia de controlar el ratolí de l'ordinador per a disparar als enemics en pantalla. Avui en dia, s’organitzen tornejos a nivell mundial on els participants competeixen per a obtenir un premi monetari de milions de dòlars. El gènere First-Person-Shooter (tirs en primera persona) ha passat a convertir-se en el major mètode d’entreteniment per a milers de jugadors. Les accions mecàniques que exigeixen al nostre cos aquest tipus de jocs són comparables a les d’un esport tradicional i a la pràctica instrumental, en el qual és necessari dedicar-hi centenars i milers d’hores per a desenvolupar una tècnica. La pràctica de certs instruments emprats dins el món de la música clàssica ha anat desenvolupant-se durant centenars d’anys i la pedagogia relacionada amb la tècnica d’aquests instruments ha anat reinventant-se i definint-se fins a explorar quasi tots els vessants possibles. S’han escrit nombrosos tractats musicals enfocats a la millora de la pràctica instrumental en els quals es detalla com s’executen els moviments per a fer sonar l’instrument i on apareixen tota mena de definicions, tècniques i exercicis. De la mateixa manera, s’han escrit tractats referents a la pràctica de l’Aim Training (entrenament amb ordinador de punteria) i s’han desenvolupat programes per a practicar exercicis amb els quals pots augmentar el control sobre el ratolí i per tant millorar com a jugador d’FPS. L’Aim Training és un camp de pràctica relativament nou i no s’han realitzat estudis que el relacionin amb l’execució d’instruments musicals. En el següent Treball de Fi de Grau es pretén comprovar si l’entrenament del control de la mà dreta sobre el ratolí (mouse control) utilitzant un Aim Trainer ajuda a la tècnica d’arc del violí.
[eng] From a historical point of view, the professional practice of E-sports has just recently emerged. In 1992, the first video game was published in which you had to control the computer mouse to shoot enemies on the screen. Nowadays, worldwide tournaments are organized where participants compete to win a multimillion-dollar prize. The First-PersonShooter genre has become the main form of entertainment for thousands of players. The mechanical actions required by these types of games are comparable to those of a traditional sport and instrumental practice, where it is necessary to dedicate hundreds and thousands of hours to develop a technique. The practice of certain instruments used in the world of classical music has been developing for hundreds of years and the pedagogy related to the technique of these instruments has been reinventing and defining itself to explore almost all possible aspects. Numerous musical treatises focused on improving instrumental practice have been written, detailing how the movements are executed to make the instrument sound and including all kinds of definitions, techniques, and exercises. Similarly, treatises have been written regarding the practice of Aim Training (computerbased aiming training), and programs have been developed for practicing exercises that can enhance your control over the mouse and thus improve as an FPS player. Aim Training is a relatively new field of practice, and no studies have been conducted linking it to the performance of musical instruments. In the following Bachelor's Thesis, I aim to demonstrate whether training right-hand mouse control using an Aim Trainer helps improve violin bow technique.