[cat] Al llarg de les darreres dècades, el fenomen cultural, educatiu i social de les corals infantils i juvenils a Mallorca s’ha anat desenvolupant en diferents espais, tant civils com religiosos, i s’ha emprat com a recurs pedagògic a l’àmbit educatiu. L’objectiu principal de la present tesi doctoral és oferir un estat de la qüestió actual sobre les corals infantils i juvenils a l’illa de Mallorca, realitzant una aproximació històrica i pedagògica per tal de descriure i entendre millor aquestes agrupacions.
El treball s’inicia amb una recerca bibliogràfica sobre l’origen i l’evolució del cant coral a Europa amb la intenció d’entendre la conjuntura que propicià el sorgiment del moviment coral a Mallorca. Seguidament, comptant amb les tècniques i mètodes de la investigació històricoeducativa, es realitza una aproximació històrica al cant coral infantil i juvenil de l’illa, la qual finalitza amb l’anàlisi de diferents esdeveniments corals significatius del segle XX, com el Concurso Provincial de Coros Escolares de la Ciutat d’Inca o les Trobades de Corals Infantils de Mallorca, i amb l’estudi d’alguns nuclis corals infantils amb una notable història i/o trajectòria, com són les Corals Infantils de la UIB, les del Teatre Principal de Palma, els Cors de Sant Josep Obrer de Palma o els Blauets de Lluc.
Per poder analitzar degudament la complexitat de les corals infantils i juvenils a Mallorca es revisen les fonts que parlen sobre el cant coral com a eina educativa i sobre els principals aspectes metodològics del cant coral infantil i juvenil. A més, es realitzen entrevistes a experts del món coral infantil i juvenil a Espanya com Basilio Astulez, Elisenda Carrasco, Elena Rosso, Josu Elberdin i Alfonso Elorriaga entre d’altres, les quals ajuden a confeccionar l’instrument principal de recollida d’informació: un qüestionari amb què s’obtindran dades generals de les corals actives al curs 2021/22, a més de dades sobre la seva metodologia de treball, organització, finançament, concerts i activitats realitzades. Els resultats ens ofereixen una mostra total de 48 corals infantils i juvenils analitzades, les quals es divideixen en corals depenents de centres educatius i corals depenents d’altres corals adultes o institucions. L’anàlisi i la reflexió sobre la informació obtinguda mostra el treball que realitzen les corals infantils i juvenils a Mallorca, des del tipus repertori que treballen, la dificultat del mateix, els recursos de què disposen, el total de cantaires, la formació del seu director, etc. El treball de camp finalitza amb una descripció i anàlisi de les tècniques i estratègies d’assaig d’una selecció de 14 corals infantils i juvenils de perfil variat, anàlisi que ha estat realitzat principalment gràcies a l’observació directa als assajos de les pròpies corals. Aquest acostament ha evidenciat que no existeix una única línia de treball, però sí es veuen unes estratègies i tècniques generals comunes entre els directors mallorquins.
Pel que fa a les principals conclusions, podem afirmar que les corals infantils i juvenils de Mallorca no es troben en un dels seus millors moments. Moltes institucions anuncien una falta constant de cantaires i els centres educatius sembla que no són un espai facilitador per a la creació i el manteniment dels cors. En aquest context, els cors lligats a importants institucions tenen la seva supervivència més assegurada que aquells que depenen d’associacions o entitats menys estables. Sigui quin sigui el perfil dels cors, l’establiment d’una entitat, pública o privada, que registri, assessori i vetlli pels drets i interessos dels cors infantils i juvenils de Mallorca ajudaria a fer visible i a mantenir aquest preuat bé cultural, educatiu i social.
[spa] A lo largo de las últimas décadas, el fenómeno cultural, educativo y social de las corales infantiles y juveniles en Mallorca se ha ido desarrollando en diferentes espacios, tanto civiles como religiosos, y se ha utilizado como recurso pedagógico en el ámbito educativo. El principal objetivo de la presente tesis doctoral es ofrecer un estado de la cuestión actual sobre las corales infantiles y juveniles en la isla de Mallorca, realizando una aproximación histórica y pedagógica para describir y entender mejor estas agrupaciones.
El trabajo se inicia con una búsqueda bibliográfica sobre el origen y la evolución del canto coral en Europa con la intención de entender la coyuntura que propició el surgimiento del movimiento coral en Mallorca. Seguidamente, contando con las técnicas y métodos de la investigación histórico-educativa, se realiza una aproximación histórica al canto coral infantil y juvenil de la isla, la cual finaliza con el análisis de diferentes eventos corales significativos del siglo XX, como el Concurso Provincial de Coros Escolares de la Ciudad de Inca o los Encuentros de Corales Infantiles de Mallorca, y con el estudio de algunos núcleos corales infantiles con una notable historia y/o trayectoria, como son las Corales Infantiles de la UIB, las del Teatro Principal de Palma, los Coros de Sant Josep Obrer de Palma o los Blauets de Lluc.
Para poder analizar debidamente la complejidad de las corales infantiles y juveniles en Mallorca se revisan las fuentes que hablan sobre el canto coral como herramienta educativa y sobre los principales aspectos metodológicos del canto coral infantil y juvenil. Además, se realizan entrevistas a expertos del mundo coral infanto-juvenil en España como Basilio Astulez, Elisenda Carrasco, Elena Rosso, Josu Elberdin y Alfonso Elorriaga, entre otros, que ayudan a confeccionar el instrumento principal de recogida de información: un cuestionario con el que se obtendrán datos generales de las corales activas en el curso 2021/22, además de datos sobre su metodología de trabajo, organización, financiación, conciertos y actividades realizadas. Los resultados nos ofrecen una muestra total de 48 corales infantiles y juveniles analizadas, que se dividen en corales dependientes de centros educativos y corales dependientes de otras corales adultas o instituciones. El análisis y la reflexión sobre la información obtenida muestra el trabajo que realizan las corales infantiles y juveniles en Mallorca, desde el tipo repertorio que trabajan y la dificultad de este, los recursos de que disponen, el total de cantores, la formación y experiencia del director, etc. El trabajo de campo finaliza con una descripción y análisis de las técnicas y estrategias de ensayo de una selección de 14 corales infantiles y juveniles de perfil variado, análisis que se ha realizado principalmente gracias a la observación directa en los ensayos de las propias corales. Este acercamiento ha evidenciado que no existe una única línea de trabajo, aunque sí se ven unas estrategias y técnicas generales comunes entre los directores mallorquines.
Entre las principales conclusiones, podemos afirmar que las corales infantiles y juveniles de Mallorca no se encuentran en uno de sus mejores momentos. Muchas instituciones anuncian una falta constante de cantores y los centros educativos parecen no ser un espacio facilitador para la creación y el mantenimiento de dichos coros. En este contexto, las corales ligadas a importantes instituciones tienen su supervivencia más asegurada que aquéllos que dependen de asociaciones o entidades menos estables. Sea cual sea el perfil de los coros, el establecimiento de una entidad, pública o privada, que registre, asesore y vele por los derechos e intereses de los coros infantiles y juveniles de Mallorca ayudaría a hacer visible y a mantener este preciado bien cultural, educativo y social.
[eng] Over the last decades, the cultural, educational, and social phenomenon of children's and youth choirs in Mallorca has been developed in different spaces, both civil and religious, and has been used as a pedagogical resource in the educational field. The main objective of this doctoral thesis is to offer a status of the current issue on children's and youth choirs on the island of Mallorca, making a historical and pedagogical approach to better describe and understand these groups.
The present thesis begins with bibliographic research on the origin and evolution of choral singing in Europe with the intention of understanding the conjuncture that led to the emergence of the choral movement in Mallorca. Then, using the techniques and methods of historical-educational research, a historical approach to children's and youth choral singing on the island is carried out, which ends with the analysis of different significant choral events of the 20th century, such as the Concurso Provincial de Coros Escolares of Inca or the Trobades de Corals infantils de Mallorca, and with the study of some children's choirs with a remarkable history and/or trajectory, such as the Corals Infantils de la UIB, Cors del Teatre Principal de Palma, Corals de Sant Josep Obrer de Palma or Blauets de Lluc.
In order to properly analyze the complexity of children's and youth choirs in Mallorca, my work reviews the sources that talk about choral singing as an educational tool and about the main methodological aspects of children's and youth choral singing. In addition, interviews are carried out with experts from the children's and youth choral world in Spain such as Basilio Astulez, Elisenda Carrasco, Elena Rosso, Josu Elberdin and Alfonso Elorriaga among others, which help to make the main instrument for collecting information: a questionnaire with which general data will be obtained on the choirs active in the 2021/22 academic year, in addition to data on their working methodology, organization, financing, concerts and activities carried out. The results offer us a total sample of 48 children and youth choirs analyzed, which are divided into choirs dependent on educational centers and choirs dependent on other adult choirs or institutions. The analysis and reflection on the information obtained show the work carried out by children's and youth choirs in Mallorca, from the type of repertoire they work on, the difficulty of it, the resources they have, the total number of singers, the training of their director etc. The fieldwork ends with a description and analysis of the rehearsal techniques and strategies of a selection of 14 children's and youth choirs with a varied profile, an analysis that has been carried out mainly thanks to direct observation at the rehearsals of the choirs themselves. This approach has shown that there is not a unique line of work, but general strategies and techniques common among Majorcan directors.
To conclude, it can be affirmed that the children's and youth choirs of Mallorca are not in one of their best moments. Many institutions announce a constant lack of singers and schools do not seem to be a facilitating space for the creation and maintenance of choirs. In this context, choirs linked to important institutions have their survival more assured than those that depend on associations or less stable entities. Whatever the profile of the choirs, the establishment of a public or private entity that registers, advises and looks after the rights and interests of children's and youth choirs in Mallorca would help to make visible and maintain this precious cultural, educational and social treasure.