[cat] Claudio Monteverdi, Giulio Caccini, Vincenzo Galilei, Jacopo Peri... Richard Wagner, Gaetano Donzetti, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi... compositors i intèrprets amb noms que ens son familiars però; com s’interpreta la seva música? Què ens diuen les seves obres literàries? És possible trobar cantants que puguin abordar estils tan diferents? L’expressió del missatge del text (accents, sospirs, ràbies, figuralisme..), el desig de fer-lo entendre al públic i la innovació en el camp compositiu i interpretatiu son dos objectius que abordaran Claudo Monteverdi i Giuseppe Verdi; els dos autors que he agafat com a referència per el present treball, amb composicions que suposen un repte per a la veu de tenor, en l’àmbit de l’òpera barroca i l’òpera romàntica. Així entendrem la diferència i l’origen del recitatiu i de la seva evolució cap a la música continuada. De l’Orfeo a Otello, de Monteverdi a Verdi; o de Verdi a Monteverdi, de Otello a l’Orfeo; és possible fer aquest viatge?. En el present document posaré ordre i coneixement sobre aquestes qüestions, presentaré els músics; i amb tot, veurem que la distància humana no es correspon amb la temporal, i que l’expressivitat, és una recerca humana feta palès en l’art.
[eng] Claudio Monteverdi, Giulio Caccini, Vincenzo Galilei, Jacopo Peri... Richard Wagner, Gaetano Donzetti, Vincenzo Bellini, Giuseppe Verdi... composers and performers with names that are familiar to us but; how is their music performed? What do their literary works tell us? Is it possible to find singers who can tackle such different styles? The expression of the text message (accents, sighs, rages, wordpainting...), the desire to make this understandable by the audience, and the innovation on the composition and performing subject are two targets will be achieved by Claudi Monteverdi and Giuseppe Verdi; two composers that I took like a reference on this work with compositions that mean a challenge for the tenor voice through the baroque opera an romantic opera. So, we are going to understand the difference between recitative and aria and their origin, also the evolution to continued music. From l’Orfeo to Otello, from Monteverdi to Verdi; or, in my case, from Verdi to Monteverdi, from Otello tol’Orfeo; is it possible do to this journey? On the present document I will put order and knowledge on these questions, I will introduce the musicians; and with all this, we will see that the human distance is not related with the temporary one, and that expressiveness is a human research made evident in art.