[eng] This study aims to analyze the emotional impact of dyslexia on primary school students. To do so, students diagnosed with dyslexia in grades 3 to 6 (n=40) were compared to their peers without difficulties (n=37) using the standardized BASC-S test, which evaluates children's emotional and behavioral level from a clinical and adaptive perspective. The results derived from the statistical analysis revealed that dyslexia had a negative influence on their emotional development. These results showed that students with reading difficulties exhibited poorer social skills, significant differences in interpersonal relationships and relationships with their parents, along with significant differences in depression and a higher index of emotional problems. While they generally had lower levels of self-esteem, the differences were only significant in terms of self-confidence and a sense of incapacity. This study serves as a means to raise awareness about students with dyslexia. Given its impact at both the academic and emotional levels, further research is urgently needed to directly intervene in the associated consequences of reading and learning difficulties, simultaneously addressing the affected emotional dimensions and reducing the academic challenges of these students, thus contributing to their overall well-being.
[spa] Este trabajo pretende analizar la repercusión emocional que tiene la dislexia en los estudiantes de Educación Primaria, para ello se compararon a estudiantes diagnosticados de dislexia, comprendidos entre 3º y 6º de Primaria (n=40), con sus compañeros sin dificultades (n=37), mediante la prueba estandarizada BASC-S que evalúa el nivel emocional y conductual de los niños desde una perspectiva clínica y adaptativa. Los resultados derivados del análisis estadístico, revelaron que la dislexia había influido negativamente en su desarrollo emocional. Estos resultados mostraron que los alumnos con dificultades de lectura manifiestan peores habilidades sociales, obteniendo diferencias significativas en cuanto a las relaciones interpersonales y relaciones con sus padres, junto con diferencias significativas en cuanto a depresión y un mayor índice de problemas emocionales . Si bien, presentaron de forma general peores niveles de autoestima, las diferencias únicamente resultaron significativas en la confianza en sí mismo y en el sentido de incapacidad. Este estudio sirve de ayuda para generar conciencia sobre los estudiantes con dislexia. Dado su repercusión tanto a nivel escolar, como a nivel emocional urge seguir investigando estas repercusiones, para poder intervenir directamente sobre las secuelas asociadas a las dificultades de lectura y de aprendizaje, trabajando de forma paralela con las dimensiones emocionales afectadas y reduciendo las dificultades académicas de estos estudiantes, contribuyendo de este modo a su bienestar general.