Programa de prevenció de conductes de risc a les xarxes socials dirigit a 1r d'ESO des de l'orientació educativa

Show simple item record

dc.contributor Vives Barceló, Margarita
dc.contributor.author Bauzà Ferrer, Andreu
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-10-17T06:43:37Z
dc.date.issued 2023-03-06
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166417
dc.description.abstract [cat] Les xarxes socials estan en el dia a dia de la societat actual. Vivim en un context canviant en el que a cada moment apareixen noves eines i xarxes que estan canviant la nostra manera de relacionar-nos els uns amb els altres. Els adolescents i joves no en són una excepció. Les xarxes socials com TikTok i Instagram són dues de les més emprades a nivell global i tenen moltes característiques i funcions positives, però també tenen riscs potencials si se’n fa un mal ús. Els adolescents cada vegada tenen accés a telèfons mòbils, i per tant a les xarxes, a edats més joves i sense un coneixement del seu funcionament, és probable que s’exposin a riscs derivats d’una addicció a les xarxes com: problemes de salut mental, problemàtiques relacionades amb la percepció de la imatge corporal, ciberassetjament o consum de substàncies. Aquest treball pretén establir un marc teòric sobre la situació actual en la que es troba la temàtica i fer una proposta per donar resposta des del departament d’orientació dels centres educatius. Per tal de vetllar per la salut dels joves es proposa un programa preventiu de les conductes de risc a les xarxes socials, especialment TikTok i Instargram per a alumnes de 1r d’ESO que consta de 9 sessions. El treball vincula la feina del departament d’orientació amb el pla d’acció tutorial. L’estructura de les activitats i els objectius del programa, així com la metodologia emprada prenen com a referència els programes basats en evidència relacionats amb la temàtica. També s’han emprat com a referència programes i guies utilitzades a nivell nacional i en la nostra comunitat autònoma. Per últim, es conclou en la necessitat de seguir treballant i investigant sobre el tema de les xarxes socials ja que és un món que avança any rere any i requereix d’una actualització constant. Així prevenir els futurs riscs als que es poden enfrontar els adolescents. ca
dc.description.abstract [eng] Social media is part of today’s society. We live in a changing context and every day a new social media appears and change our way to relate each other. Teenagers and youngsters are no exception. Social media applications like TikTok and Instagram are two of the most used apps globally and they have many positive functions, but they also have potential risks if they are misused. Teenagers are accessing earlier to social media apps without a previous learning of their mechanics. They are likely to be exposed to risks derived from a social media addiction such as: mental health problems, problems related to the perception of body image, cyberbullying or substance consumption. This assignment aims to establish a theoretical framework on the current subject situation and to make a proposal to give a response from the guidance department. A preventive program of risky behaviours on social media (TikTok and Instagram) is proposed for 1st year secondary school students. The program consists of 9 sessions. The assignment links the work of the guidance department with the tutorial action plan. The structure of the program’s activities and objectives, as well as the methodology used, are based on evidence-based programs related to the subject. Programs and guides used in Spain and in Balearic Islands have also been used as a reference. Finally, it concludes on the need to continue working and researching on social media risks and benefits. In a every year changing world we require constant updating to prevent the future risks that teenagers may face. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 36 - Benestar i problemes socials.Treball social. Ajuda social. Vivenda. Assegurances ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Orientació educativa ca
dc.subject.other Xarxes socials ca
dc.subject.other Conductes de risc ca
dc.subject.other Instagram ca
dc.subject.other TikTok ca
dc.title Programa de prevenció de conductes de risc a les xarxes socials dirigit a 1r d'ESO des de l'orientació educativa ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-05-03T09:26:55Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics