Proposta de millora de les relacions interpersonals dins els centres educatius a partir de la comunicació assertiva

Show simple item record

dc.contributor Baquero Toledo, Esther
dc.contributor.author Cañellas Comas, Coloma
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-10-21T08:08:48Z
dc.date.available 2024-10-21T08:08:48Z
dc.date.issued 2023-06-14
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166466
dc.description.abstract [cat] La comunicació assertiva fomenta un estil basat en l'expressió de sentiments i idees de manera directa i honesta, sent empàtic i respectuós amb les altres persones. Els adolescents passen gran part dels seus dies dins les aules en contacte amb altres adolescents, per tant, és de vital importància que sàpiguen expressar-se i comunicar-se de manera assertiva. Per aquest motiu, en el present treball es pretén dissenyar una proposta educativa orientada a treballar i millorar l'assertivitat en adolescents que estan cursant l'Educació Secundària Obligatòria. Per aconseguir-ho, primer de tot, es va investigar quin era el grau d'aplicació dins les aules del Saber Bàsic "Hàbits Saludables", concretament el subapartat "Assertivitat i cura d'un mateix" del currículum de 1r i 3r d'ESO. Dels 26 centres enquestats, només 2 treballaven en profunditat aquest punt. Per altra banda, per esbrinar quin era l'estil comunicatiu predominant en els adolescents es va fer una enquesta (Qüestionari ASA) als alumnes de l'IES Guillem Colom Casasnovas. Els resultats mostraven que l'estil agressiu i passiu predominaven per sobre de l'assertiu amb relació a les comunicacions entre adolescents i amb el personal docent. Amb la finalitat de revertir aquesta situació es proposen 22 sessions repartides entre les hores de Tutoria i les de Biologia i Geologia. Es treballaran l'empatia, l'honestedat i la claredat, entre d'altres, a l'hora de comunicar-se. A la darrera sessió, es repetirà el qüestionari per analitzar si la comunicació ha passat a ser assertiva en la majoria dels casos o si almenys es veu un progrés. A més, s'hi inclou un apartat dirigit a les famílies amb la finalitat de què els pares i mares també millorin la seva comunicació. D'aquesta manera, els adolescents treballaran els estils comunicatius dins l'aula, però també ho podran traslladar al seu dia a dia. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject 159.9 - Psicologia ca
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.other Adolescents ca
dc.subject.other Aprenentatge ca
dc.subject.other Assertivitat ca
dc.subject.other Comunicació ca
dc.subject.other Habilitats socials ca
dc.title Proposta de millora de les relacions interpersonals dins els centres educatius a partir de la comunicació assertiva ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-05-03T09:31:38Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics