L'ús de metodologies actives per a fomentar la inclusió social i la conscienciació lingüística del català dins aules de tercer d'ESO de l'IES Capdepera

Show simple item record

dc.contributor Vecina Merchante, Carlos
dc.contributor.author Genovart Ferrer, Elvira
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-11-11T13:27:28Z
dc.date.available 2024-11-11T13:27:28Z
dc.date.issued 2023-07-14
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166714
dc.description.abstract [cat] Vivim en un món marcat per la multiculturalitat i malgrat que l'heterogeneïtat cultural hauria de ser entesa com a sinònim de riquesa, la realitat és que la coexistència de distintes cultures dins un mateix espai territorial, en determinades ocasions, implica l'aparició de conflictes fruit d'actes discriminatoris i marginals per part de la població autòctona en contra de la immigrant. I cal tenir present que els centres educatius esdevenen miralls de la realitat, pel fet que problemàtiques socials com l’esmentada transcendeixen les fronteres que delimiten les seves infraestructures. A sobre, el perfil actual d'alumnes ha canviat respecte al d'èpoques anteriors, per la qual cosa, la manera tradicional d'impartir la docència ha quedat obsoleta i necessàriament aquesta hauria de ser sincrònica amb els avenços socials. Per afegitó, és un fet inqüestionable afirmar que de cada vegada la llengua catalana a Mallorca s’empra menys i una llengua mor, quan els que l’usen deixen de fer-ho. Per tant, des de l'àmbit educatiu cal combatre contra els tractes de desigualtats que reben els nouvinguts per tal d'afavorir la convivència harmònica entre cultures i la inclusió social, cal incidir en l’ús de metodologies actives i és necessari fomentar també, la difusió i preservació del català, ja que, tal com afirmà Nelson Mandela: ”L'educació és l'arma més poderosa per canviar el món”. Així doncs, atenent a tot l'esmentat anteriorment, en el present Treball de Fi de Màster (TFM) es plantegen mòduls integrals d'aprenentatge que tenen com a objectiu principal assegurar la inclusió social i el foment de l'ús de la llengua catalana a partir de la gamificació i l'Aprenentatge Basat en Projectes. Amb més detall, s'exposaran dues propostes didàctiques pensades per a ser executades per alumnes que cursen tercer d'Educació Secundària Obligatòria a un institut concret, l'IES Capdepera, al llarg d'onze sessions, a les matèries de PALIC i de llengua i literatura catalanes, ja que les assignatures lingüístiques ofereixen un ampli ventall de possibilitats per a tractar temes socials. ca
dc.description.abstract [eng] We live in a world marked by multiculturalism, and although cultural heterogeneity should be understood as synonymous of richness, the reality is that the coexistence of different cultures within the same territorial space sometimes leads to conflicts arising from discriminatory and marginal acts by the native population against immigrants. It is important to note that educational centers reflect this reality, as social problems like the one mentioned transcend the boundaries of their infrastructure. Furthermore, the current profile of students has changed compared to previous times, which means that the traditional way of teaching has become outdated and necessarily needs to synchronize with social advances. Additionally, it is unquestionable to affirm that the use of the Catalan language in Mallorca is decreasing, and a language dies when its users stop using it. Therefore, within the educational field, it is necessary to fight the inequalities faced by newcomers in order to promote harmonious coexistence between cultures and social inclusion. Active methodologies should be implemented, and it is essential to promote the dissemination and preservation of Catalan since, as Nelson Mandela stated, "Education is the most powerful weapon which you can use to change the world”. Considering all the aforementioned, this Master's thesis proposes comprehensive learning modules aimed at ensuring social inclusion and promoting the use of the Catalan language through gamification and ProjectBased Learning. Specifically, two didactic proposals will be presented, designed to be implemented by students in their third year of Compulsory Secondary Education at a specific high school, IES Capdepera, over eleven sessions in the subjects of PALIC and Catalan language and literature, as linguistic subjects offer a wide range of possibilities to address social issues. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.subject.other Multiculturalitat ca
dc.subject.other Inclusió social ca
dc.subject.other Llengua catalana ca
dc.subject.other Propostes didàctiques ca
dc.subject.other Metodologies actives ca
dc.subject.other Multiculturalism ca
dc.subject.other Social inclusion ca
dc.subject.other Catalan language ca
dc.subject.other Didactic proposals ca
dc.subject.other Active methodologies ca
dc.title L'ús de metodologies actives per a fomentar la inclusió social i la conscienciació lingüística del català dins aules de tercer d'ESO de l'IES Capdepera ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-03T11:28:48Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics