Disseny d’una pràctica educativa basada en la perspectiva de fons de coneixement: una proposta per millorar el rendiment acadèmic de l'alumnat infrarepresentat en l'I.E.S. Sa Serra

Show simple item record

dc.contributor Melendez Guerau de Arellano, Carlos
dc.contributor.author Rodríguez Expósito, Iván
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2024-11-18T11:24:54Z
dc.date.available 2024-11-18T11:24:54Z
dc.date.issued 2023-07-17
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/166811
dc.description.abstract [cat] En el present Treball de Fi de Màster, com a objectiu principal d’estudi, es descriu una proposta pedagògica fonamentada en l’aplicació de l’enfocament de fons de coneixement en l’educació secundària, etapa en la qual hi ha una manca de literatura prèvia en comparació amb infantil o primària. La implementació d’aquest concepte a la pràctica docent té com a finalitat permetre l’eliminació de barreres educatives d’alumnes infrarepresentats, és a dir, alumnes que no formen part de la cultura hegemònica del centre educatiu, mitjançant la creació d’un clima basat en la confiança mútua entre les seves famílies i la institució escolar per tal d’afavorir la continuïtat entre el context familiar i l’escolar. D’aquesta manera, es permet que la relació família-escola millori per poder afectar positivament al rendiment acadèmic d’aquest tipus d’alumnat. Per dur a terme el disseny d’aquesta proposta s’han adaptat les directrius d’aplicació de González et al. (2005). Així doncs, el projecte es divideix en quatre fases: la creació d’un grup d’estudi; la formació del professorat; l’elecció de les famílies participants, les visites a la llar familiar i la detecció dels fons de coneixement; i la creació de situacions d’aprenentatge basades en els fons de coneixement detectats. En concret, la proposta es contextualitza en un cas real d’un alumne de primer d’ESO de l’I.E.S. Sa Serra, centre educatiu del municipi de Sant Antoni de Portmany. A partir de la informació del seu context familiar s’elabora una situació d’aprenentatge per l’assignatura de Biologia i Geologia del seu curs. Com a conclusió, s’espera que amb la seva possible aplicació els resultats que s’obtinguin siguin positius, de la mateixa manera que en altres projectes relacionats, com són els casos dels projectes “Camins” i “Viure el Marroc”. En conjunt, cal destacar que totes les famílies tenen un capital que des del centre podem reconèixer a l'hora de contextualitzar l'aprenentatge i, també, per tal d'afavorir una millor relació amb les famílies de l'alumnat. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject.other Fons de coneixement ca
dc.subject.other Alumne infrarepresentat ca
dc.subject.other Família ca
dc.subject.other Relació família-escola ca
dc.title Disseny d’una pràctica educativa basada en la perspectiva de fons de coneixement: una proposta per millorar el rendiment acadèmic de l'alumnat infrarepresentat en l'I.E.S. Sa Serra ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-06-03T11:29:25Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics