dc.contributor |
Mulet Forteza, Carlos |
|
dc.contributor.author |
Balle Colom, Helena |
|
dc.date |
2024 |
|
dc.date.accessioned |
2025-01-07T12:41:33Z |
|
dc.date.available |
2025-01-07T12:41:33Z |
|
dc.date.issued |
2025-01-07 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/167400 |
|
dc.description.abstract |
[cat] Aquest treball de fi de grau analitza l’impacte que produeixen les estratègies
d’expansió i els atributs i característiques pròpies de cada un dels establiments
hotelers en les rendibilitats que obtenen els gestors hotelers, més concretament
en quatre indicadors clau com són el RevPAR (ingressos per habitació
disponible), l’eficiència, l’ocupació i la rotació. Aquests quatre indicadors de
rendibilitat s’han mesurat en termes composicionals donat que durant els darrers
anys han aparegut diverses corrents científiques que posen de manifest que les
anàlisis estadístiques realitzades mitjançant la utilització de ràtios comptables
clàssiques poden conduir a una sèrie de problemes que poden invalidar els
resultats obtinguts en aquests anàlisis.
Encara que l’ús de ràtios comptables constitueix una important eina a l’hora de
realitzar un diagnòstic de la situació economicofinancera d'una empresa, la
utilització de ràtios tradicionals en models de regressió originen tot un seguit de
problemàtiques, tals com problemes d'asimetria, no normalitat, no linealitat,
valors atípics, així com que els resultats variïn en funció de l'elecció arbitrària de
quina de les xifres comptables es situa al numerador de la ràtio i quina al
denominador, les quals es resolen fàcilment si enlloc d’utilitzar aquestes ràtios
clàssiques s’utilitzen ràtios composicionals.
Aquest treball de fi de grau presenta una anàlisi d’un cas real aplicat al sector
hoteler on es mostra que s'obtenen resultats estadísticament més correctes i
confiables si s'utilitzen en el model de regressió ràtios comptables
composicionals, especialment quan es tracta d’ajustar models de regressió
lineals. En aquest sentit, no existeixen treballs previs que analitzin com afecta
als quatre indicadors de rendibilitat comentats anteriorment, i mesurats en
termes composicionals, l’impacte que produeixen les estratègies d’expansió i els
atributs i característiques pròpies de cada un dels establiments hotelers en les
rendibilitats que obtenen els gestors hotelers.
Per a realitzar aquest treball fi de grau s'ha utilitzat una base de dades on s'ha
recopilat informació a nivell individual de 255 hotels pertanyents a diverses
cadenes hoteleres internacionals. Els resultats principals revelen que l’estratègia
de propietat supera les estratègies que no impliquen desemborsaments de
capital en termes de rendibilitat operativa. Tot i això, la rendibilitat econòmica de
l'estratègia de creixement fonamentada en contractes de propietat és menor que
la que obtenen la resta d'estratègies de creixement. |
ca |
dc.description.abstract |
[eng] This bachelor’s thesis analyses the impact produced by the expansion strategies,
the attributes, and the characteristics hotel establishments, on the profitability
obtained, specifically on four key indicators: RevPAR (revenue per available
room), efficiency, occupancy, and turnover. In the present work, these profitability
indicators have been measured in compositional terms since in recent years,
several scientific fields have shown that statistical analyses carried out using
classic accounting ratios can lead to a series of problems that could invalidate
the results obtained.
Even though the use of accounting ratios constitutes an important tool when
making a diagnosis of the economic and financial situation of a company, to use
traditional ratios in regression models originates a whole series of problems, such
as asymmetry, non-normality, non-linearity, outliers. In addition, the results vary
depending on the arbitrary choice of the accounting figures that are placed in the
numerator and in the denominator of the ratio. This issue can be solved using
compositional ratios instead of classical ratios.
This thesis presents an analysis of a real case applied to the hotel sector where
it is shown that statistically more reliable results are obtained if compositional
accounting ratios are used in the regression model, especially when adjusting
linear regression models. Furthermore, there are no previous works that analyse
how profitability indicators measured in compositional terms, are affected by the
impact produced in the profitability obtained by hotel managers, by the expansion
strategies, the attributes, and the characteristics of hotel establishments.
To carry out this thesis, a database has been prepared based on the information
collected for 255 hotels belonging to several international hotel chains. The main
results reveal that the ownership strategy outperforms strategies that do not
involve capital outlays in terms of operating profitability. However, the economic
profitability of the growth strategy based on property contracts is lower than that
obtained by the other growth strategies. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
33 - Economia |
ca |
dc.subject |
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
ca |
dc.subject.other |
Anàlisi de dades composicionals (CoDa) |
ca |
dc.subject.other |
Ràtios comptables |
ca |
dc.subject.other |
Cadenes hoteleres |
ca |
dc.subject.other |
Estratègies de creixement |
ca |
dc.subject.other |
Atributs |
ca |
dc.subject.other |
Anàlisi comptable |
ca |
dc.title |
Anàlisi de l'impacte de les estratègies d'expansió hoteleres i els seus atributs en la rendibilitat mitjançant l'anàlisi de dades composicionals |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|