dc.contributor |
Morcillo Loro, Virginia |
|
dc.contributor.author |
Alemany Sureda, Francesc |
|
dc.date |
2023 |
|
dc.date.accessioned |
2025-02-06T12:04:01Z |
|
dc.date.available |
2025-02-06T12:04:01Z |
|
dc.date.issued |
2023-07-17 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/168600 |
|
dc.description.abstract |
[cat] En general, el concepte historiogràfic i l’experiència de la "lluita de classes"
només fan acte de presència a les aules com a elements decoratius per
adornar terminològicament temes específics com la Revolució Industrial o la
Guerra Freda. Amb la intenció de contribuir a la reflexió pedagògica i didàctica,
concretament en el camp de la docència d’Història i Cultura de les Illes Balears,
aquest Treball de Final de Màster subscriu que si ampliam la referència a la
lluita de classes en un sentit conceptual, pràctic i transversal serem capaços
d’ensenyar i aprendre amb major fonament tota mena de processos històrics
relacionats amb el poder i el canvi social. La investigació s’organitza en dues
parts: una, de caire diagnòstic i teòrico-metodològic en base a una aproximació
marxista al concepte historiogràfic; l’altra, una proposta d’aplicació didàctica
que aquí, a partir de la combinació de l’aprenentatge basat en conceptes i de la
dinàmica narrativa de rols, he exemplificat i desenvolupat per mitjà d’un cas
hipotètic emmarcat en la II República a Mallorca. Tot plegat, si s’ajusta a les
contingències d’aula i es concreta amb rigor històric, no només és d’interès per
reforçar l’aprenentatge de les relacions de poder a les Illes Balears i al món.
També, possibilita que fonguem la història –habitualment recreada enllà dels
interessos i les condicions de l’alumnat dels centres públics– amb l’experiència,
afavorint la participació, la creativitat i el pensament històric dels adolescents. A
més, en un pla pràctic que sintonitza però també tensa els límits de la
normativa curricular (com ha de fer qualsevol aprenentatge emancipador), fa
l’alumnat protagonista d’una manera que l’ajuda a prendre consciència del seu
lloc a la societat i, per bé que a través d’un altre rol i un altre temps, ofereix un
espai per imaginar models d’actuació política en relació al poder i a la classe. |
ca |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament |
ca |
dc.subject |
9 - Geografia i història |
ca |
dc.subject.other |
Didàctica de la història |
ca |
dc.subject.other |
Relacions de poder |
ca |
dc.subject.other |
Lluita de classes |
ca |
dc.subject.other |
Història popular |
ca |
dc.subject.other |
Dinàmica de rols |
ca |
dc.subject.other |
Aprenentatge experiencial |
ca |
dc.subject.other |
Aprenentatge basat en conceptes |
ca |
dc.title |
La lluita de classes com a motor didàctic: proposta de dinàmica de rols per l’estudi de les relacions de poder a l’assignatura d’Història i Cultura de les Illes Balears |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.date.updated |
2024-05-03T09:31:54Z |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
|