La lluita de classes com a motor didàctic: proposta de dinàmica de rols per l’estudi de les relacions de poder a l’assignatura d’Història i Cultura de les Illes Balears

Show simple item record

dc.contributor Morcillo Loro, Virginia
dc.contributor.author Alemany Sureda, Francesc
dc.date 2023
dc.date.accessioned 2025-02-06T12:04:01Z
dc.date.available 2025-02-06T12:04:01Z
dc.date.issued 2023-07-17
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/168600
dc.description.abstract [cat] En general, el concepte historiogràfic i l’experiència de la "lluita de classes" només fan acte de presència a les aules com a elements decoratius per adornar terminològicament temes específics com la Revolució Industrial o la Guerra Freda. Amb la intenció de contribuir a la reflexió pedagògica i didàctica, concretament en el camp de la docència d’Història i Cultura de les Illes Balears, aquest Treball de Final de Màster subscriu que si ampliam la referència a la lluita de classes en un sentit conceptual, pràctic i transversal serem capaços d’ensenyar i aprendre amb major fonament tota mena de processos històrics relacionats amb el poder i el canvi social. La investigació s’organitza en dues parts: una, de caire diagnòstic i teòrico-metodològic en base a una aproximació marxista al concepte historiogràfic; l’altra, una proposta d’aplicació didàctica que aquí, a partir de la combinació de l’aprenentatge basat en conceptes i de la dinàmica narrativa de rols, he exemplificat i desenvolupat per mitjà d’un cas hipotètic emmarcat en la II República a Mallorca. Tot plegat, si s’ajusta a les contingències d’aula i es concreta amb rigor històric, no només és d’interès per reforçar l’aprenentatge de les relacions de poder a les Illes Balears i al món. També, possibilita que fonguem la història –habitualment recreada enllà dels interessos i les condicions de l’alumnat dels centres públics– amb l’experiència, afavorint la participació, la creativitat i el pensament històric dels adolescents. A més, en un pla pràctic que sintonitza però també tensa els límits de la normativa curricular (com ha de fer qualsevol aprenentatge emancipador), fa l’alumnat protagonista d’una manera que l’ajuda a prendre consciència del seu lloc a la societat i, per bé que a través d’un altre rol i un altre temps, ofereix un espai per imaginar models d’actuació política en relació al poder i a la classe. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.subject 9 - Geografia i història ca
dc.subject.other Didàctica de la història ca
dc.subject.other Relacions de poder ca
dc.subject.other Lluita de classes ca
dc.subject.other Història popular ca
dc.subject.other Dinàmica de rols ca
dc.subject.other Aprenentatge experiencial ca
dc.subject.other Aprenentatge basat en conceptes ca
dc.title La lluita de classes com a motor didàctic: proposta de dinàmica de rols per l’estudi de les relacions de poder a l’assignatura d’Història i Cultura de les Illes Balears ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-05-03T09:31:54Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics