[eng] Research on how to educate and how to psychologically deal with gifted students has not
been accurately explored because of the various interpretations regarding how to properly
describe and categorize them which, consequently, have led to dissimilar academic, social
and family interventions. The following review article aims to study what the scientific
literature says about the identification, myths and most common characteristics of gifted
students, as well as to elucidate the causes and solutions of the possible academic
underachievement of these students. On the other hand, it is analysed whether there is a more
clinical or inclusive vision regarding giftedness and twice-exceptionality in school and how
the barriers, resources and context exposed to these students affect their psychosocial,
academic and mental health development. The results show that, although high abilities have
been studied for decades, there is still a long way to go to optimize the identification
processes, even more so if we focus on students with twice exceptionality, which further
opens the debate regarding a clinical view of these students. Moreover, it seems that there are
limitations to the academic, social and psychological potential of highly gifted students,
which they themselves are able to identify. In this sense, training, alongside with the
acquisition of information by families, educational agents and the students themselves are
fundamental to improve the situation, as is educational and curricular innovation, together
with public and private investment in resources that convert the lack of facilitators or the
existence of barriers into opportunities for highly capable and twice-exceptional students
[spa] La investigación sobre cómo educar y cómo tratar psicológicamente a los alumnos
superdotados no se ha explorado con precisión debido a las diversas interpretaciones sobre
cómo describirlos y categorizarlos adecuadamente que, en consecuencia, han llevado a
intervenciones académicas, sociales y familiares dispares. El siguiente artículo de revisión
pretende estudiar qué dice la literatura científica respecto a la identificación, mitos y
características más comunes del alumnado con altas capacidades, así como dilucidar las
causas y soluciones de la posible ineficiencia académica de este alumnado. Se analiza si
existe una visión más bien clínica o inclusiva en cuanto tanto a las altas capacidades como a
la doble excepcionalidad en la escuela y cómo las barreras, recursos y contexto expuestos a
este alumnado afecta a su desarrollo psicosocial, académico y a su salud mental. Los
resultados aportados muestran que, si bien las altas capacidades llevan décadas estudiándose,
aún queda mucho camino por recorrer a la hora de optimizar los procesos de identificación,
más todavía si se centra la mirada en los alumnos con doble excepcionalidad, lo cual abre
más si cabe el debate respecto a una visión clínica de este alumnado. Además, parece que
existen limitantes al potencial académico, social y psicológico del alumnado con altas
capacidades, que ellos mismos son capaces de identificar. En este sentido, la formación y
adquisición de información por parte de familias, agentes educativos y el mismo alumnado
son fundamentales para mejorar la situación, así como lo es la innovación educativa y
curricular, junto con la inversión pública y privada en recursos que conviertan la falta de
facilitadores o la existencia de barreras en oportunidades para el alumnado con altas
capacidades y con doble excepcionalidad