Estimulación del lenguaje a través de la musicoterapia en niños con TDL

Show simple item record

dc.contributor Aguilar Mediavilla, Eva María
dc.contributor.author Sauma Moscoso, Camila
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-02-26T07:44:43Z
dc.date.issued 2024-06-25
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/168895
dc.description.abstract [eng] The development of language is one of the most important functions of human beings, as it facilitates communication between individuals and their environment. During the initial stage of development in boys and girls, difficulties and alterations in the typical development of their language can become evident. In this context, developmental language disorder (DLD) is a condition that interferes with the development of a child's communication skills, potentially affecting speaking, reading, and writing. Music has aspects that are both similar to and different from language, which means it can also be affected in individuals with DLD and that intervention through music therapy may improve language development. Thus, the objectives of this work are to analyze, on one hand, the musical skills of children with DLD, and on the other hand, to see how music therapy contributes as a means of stimulation in the development of language in children with DLD. For this purpose, a systematic review has been carried out following the steps and criteria guided by the PRISMA protocol of the articles found in the Web of Science, Scopus, and Eric data bases. The results obtained confirm the existence of various musical applications for language stimulation in children with DLD and also show how music therapy can improve the performance of their musical skills. Currently, the practice of music therapy applied to speech and language is increasingly used, so instruments must be created to allow music therapy in children with DLD in a very careful way and allow early intervention to help with the stimulation of these children en
dc.description.abstract [spa] El desarrollo del lenguaje es una de las funciones más importantes del ser humano, ya que es el mismo que favorece la comunicación del individuo con su entorno. Es la etapa inicial de los niños y niñas cuando se evidencian dificultades y alteraciones en el desarrollo habitual de su lenguaje. En este sentido, el trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) es una alteración que interfiere en el desarrollo de las habilidades comunicativas del niño, que puede afectar al habla, lectura y escritura. La música tiene aspectos similares, pero también diferentes al lenguaje, que puede hacer que también esté afectada en personas con TDL y que la intervención a través de la musicoterapia mejore el lenguaje. Así, los objetivos del presente trabajo son analizar, por un lado, las habilidades musicales de los niños con TDL, y por otro, ver cómo contribuye la musicoterapia como medio de estimulación en el desarrollo del lenguaje en niños con TDL. Para este propósito se ha realizado una revisión sistemática que sigue los pasos y criterios guiados por el protocolo PRISMA de los artículos encontrados en las bases de datos Web Of Science, Scopus y Eric. Los resultados obtenidos afirman la existencia de diferentes aplicaciones musicales para la estimulación del lenguaje en niños con TDL y muestran también como la musicoterapia puede mejorar el desempeño de sus habilidades musicales. Actualmente la práctica de la musicoterapia aplicada en el habla y el lenguaje es cada vez más utilizada, es así que se deben crear instrumentos que permitan la terapia musical en niños con TDL de manera muy cuidadosa y permitir la intervención temprana para ayudar con la estimulación de estos niños es
dc.format application/pdf es
dc.language.iso spa es
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 78 - Música ca
dc.subject.other Musicoterapia ca
dc.subject.other Terapia ca
dc.subject.other Intervención ca
dc.subject.other Desarrollo del lenguaje ca
dc.subject.other TDL ca
dc.subject.other Revisión sistemática ca
dc.subject.other Music therapy ca
dc.subject.other Therapy ca
dc.subject.other Intervention ca
dc.subject.other Language development ca
dc.subject.other DLD ca
dc.subject.other Systematic review ca
dc.title Estimulación del lenguaje a través de la musicoterapia en niños con TDL ca
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T10:40:55Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2100-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics