[cat] Aquest Treball de Fi de Màster en Formació del Professorat té la finalitat
d’oferir una proposta didàctica dissenyada per a treballar la cultura i la literatura
popular d’Eivissa a partir de la gastronomia típica illenca mencionada en les
rondalles eivissenques. Aquesta proposta és dirigida específicament al
Programa d’Acolliment Lingüístic i Cultural (PALIC).
Aquesta iniciativa neix de la necessitat d’integrar aquest alumnat en la
cultura local, ja que sovint mantenen poc lligam amb les tradicions eivissenques.
Utilitzar la literatura popular, amb el seu lèxic tan arrelat i propi de la terra
eivissenca, permetrà no només millorar les seves competències lingüístiques en
català, sinó també fomentar un major coneixement i estima per l’illa d’Eivissa.
La proposta didàctica s’estructura en diverses sessions, cada una de les
quals inclou activitats dissenyades per a fomentar la participació activa i el treball
cooperatiu. Els alumnes treballaran en grups per analitzar diversos aspectes de
les rondalles, i, alhora, identificant i investigant els aliments i plats tradicionals de
la cuina tradicional eivissenca. Aquest enfocament interdisciplinari permetrà als
estudiants explorar la literatura popular des d’una perspectiva cultural i
gastronòmica.
En resum, aquesta proposta ofereix una forma innovadora i enriquidora
d’ensenyar la literatura popular d’Eivissa, combinant cultura, gastronomia i
aprenentatge cooperatiu per crear una experiència educativa holística que
beneficiï l’alumnat de PALIC, promovent el seu arrelament i estima per la cultura
d’Eivissa.
[eng] The aim of this Teacher Training Master's Thesis is to present a didactic
proposal for the study of Ibizan popular culture and literature, based on the typical
island gastronomy mentioned in Ibizan fables. This proposal is specifically aimed
at the Linguistic and Cultural Reception Programme (PALIC).
This initiative stems from the need to integrate these students into the local
culture, as they often have little contact with Ibizan traditions. The use of popular
literature, with its deep-rooted Ibizan vocabulary, will not only improve their
Catalan language skills, but also foster a greater knowledge and appreciation of
the island of Ibiza.
This didactic proposal is divided into several sessions, each of which
includes activities designed to encourage active participation and cooperative
work. Students will work in groups to analyse different aspects of the fables, while
at the same time identifying and researching the traditional foods and dishes of
traditional Ibizan cuisine. This interdisciplinary approach will allow students to
explore popular literature from a cultural and gastronomic perspective.
In conclusion, this proposal offers an innovative and enriching way of
teaching Ibizan popular literature, combining culture, gastronomy and
cooperative learning to create a holistic educational experience that will benefit
PALIC students and promote their rootedness and appreciation of Ibizan culture.