[cat] El present Treball Final de Màster, anomenat Projecte educatiu interdisciplinar per a
l’educació secundària obligatòria: una aproximació a la història local de Ciutadella a
través d’una visita guiada i teatralitzada, se centra en la importància de l’estudi de la
història local en l'assignatura de Geografia i Història, per reivindicar el sentit d’identitat,
la cultura i la preservació de la mateixa. La proposta educativa consisteix en un
itinerari històric-didàctic a Ciutadella de Menorca, centrat en visites teatralitzades als
espais i edificis simbòlics del poble, i està destinat a l’alumnat de 2n d’ESO de l’IES
Maria Àngels Cardona, malgrat que la teatralització és protagonitzada per l’alumnat
de 4t d’ESO, essent així una proposta multidisciplinar i d’internivell.
Els objectius del treball són diversos. En primer lloc, donar a conèixer la història local
a l’alumnat d’una manera didàctica i experiencial, a més a més de solidificar el sentit
d’identitat. La preservació, conscienciació i reivindicació de la cultura i del patrimoni
són essencials per la proposta, així com oferir eines a l’alumnat per a poder mirar
l’actualitat amb perspectiva històrica. Un altre objectiu és difondre la inclusió i la
tolerància entre l’alumnat de diversos orígens culturals i/o ètnics. També es cerca
trencar l’estancament entre disciplines teòriques i proposar un projecte
interdisciplinari que posi en evidència la interconnexió entre matèries. I, finalment,
presentar una proposta que trenqui amb la monotonia de la relació disciplines-nivell,
creant una educació més oberta entre els diferents nivells i disciplines.
L’itinerari històric-didàctic consisteix en un conjunt de cinc visites teatralitzades a
edificis i espais emblemàtics de Ciutadella de Menorca, i en cada una d’elles es duu
a terme una activitat. La primera aturada és a l’Ajuntament, on l’alumnat haurà de fer
una gimcana. El segon espai que es visita és la plaça d’Alfons III, on s’haurà de
realitzar una auca. En tercer lloc, es visitarà la Catedral de Santa Maria i s’elaborarà
un Book Creator. A continuació, es visitarà el Palau Olivar i l’activitat corresponent
serà escriure un poema. I, per acabar, es visitarà el Palau del Comte de Torre-Saura,
la tasca de la qual consistirà en una redacció.
Així doncs, és una proposta educativa experiencial per un aprenentatge significatiu
que trenca amb la rutina del treball a l’aula i de les assignatures, com també del rol
de l’alumnat. Amb l’itinerari històric-didàctic a Ciutadella de Menorca, centrat en visites
5
teatralitzades als espais i edificis simbòlics del poble, es pretén reivindicar el sentit
d’identitat, la cultura i la preservació d’aquesta. Per tant, és una mirada a la història
local per a una millor comprensió de la identitat pròpia