[cat] El pensament computacional, a diferencia del que a priori es creu, no té a veure
amb el procés programar o codificar un programa informàtic en sí, sinó que
concerneix als diferent processos mentals o cognitius que subjeuen a aquesta
programació.
Aquest treball acadèmic pretén articular una proposta didàctica emmarcada en el
currículum de la LOMLOE, en la que l’alumnat pugui escalar principalment en la
competència específica relativa al pensament computacional a més treballar altres
competències específiques de l’assignatura de Matemàtiques I, contribuint així a
diferents descriptors operacionals, que influeixen principalment en la competència
clau STEM.
Amb la finalitat d’obtenir un enfocament amb un caire pràctic i realista, de manera
que es puguin contextualitzar de forma atractiva per a l’alumnat les competències
específiques a desplegar des de l’àrea de matemàtiques, assolint així un procés
d’ensenyament-aprenentatge més significatiu i holístic, es planteja una proposta
amb un enfocament interdisciplinari, de la mà de l’assignatura de Tecnologia i
Enginyeria I, la qual permet generar situacions d’aprenentatge ambientades en el
món dels d’autòmats programables, que comunament s’implementen a través de
la programació Ladder. Aquesta darrera en ser un llenguatge gràfic, resulta ser
molt més intuïtiva i visualment directa en comparació als llenguatges de
programació textuals, fet que propicia poder arribar a exercir processos mentals
propis del pensament computacional, a través de pensar visualment amb
estructures de programació Ladder. Així doncs, aquest darrer és una opció a tenir
en compte a l’hora de poder desplegar i escalar en la competència específica del
pensament computacional