[cat] Avui en dia, existeix una gran preocupació per les situacions quotidianes en
termes de sostenibilitat. En realitat, el que es pretén aconseguir és que les
nostres accions siguin més responsables perquè el món sigui més sostenible i
just per a tots.
D’aquí que la nova llei educativa LOMLOE faci referència als objectius de
desenvolupament sostenibles (ODS), els quals tenen com a propòsit principal
lluitar contra el canvi climàtic i la desigualtat social. Objectius que, sense la
implicació del conjunt de la societat no es podran assolir.
Així doncs, mitjançant aquest treball es pretén formar als alumnes en conceptes
bàsics de sostenibilitat mitjançant la conscienciació i els patrons de consum
responsable, oferint una educació en valors socials i ètics, i tenint en compte la
responsabilitat ambiental. Per això, es presenta una proposta educativa per
l’alumnat de 2n d’ESO a l’assignatura optativa de Taller de Consum Responsable
(TCR), la qual consisteix en l'elaboració d’un model de negoci sostenible que
fomenti el consum responsable i contribueixi a la millora del medi ambient. A
més, aquesta proposta educativa és un projecte interdepartamental, ja que a
l'assignatura d’Educació Plàstica, Visual i Audiovisual, els alumnes han de
realitzar una maqueta del negoci amb materials reciclats. Les idees de negoci
sostenible seran presentades en una Jornada de Portes Obertes en el Dia
Mundial del Medi Ambient a la resta de la comunitat educativa.
Per dur a terme aquesta proposta educativa s’utilitzen les metodologies actives
on els alumnes són els protagonistes del seu propi aprenentatge, amb la finalitat
que aquest aprenentatge sigui significatiu en un futur. En concret, es treballa
l’aprenentatge cooperatiu com a estratègia educativa que cerca maximitzar
l’aprenentatge dels alumnes mitjançant la interacció entre ells. Amb el treball
cooperatiu els alumnes treballen en petits grups per aconseguir objectius
comuns. En el nostre cas, l’objectiu és presentar possibles idees de models de
negocis innovadors i sostenibles