[cat] El present Treball de Fi de Màster (TFM) se centra en la promoció de la
inclusió educativa a través de l’enfocament del Disseny Universal per a
l'Aprenentatge (DUA). La manera en què donem resposta i atenem la diversitat
de l'alumnat repercuteix de manera significativa en el seu procés
d'aprenentatge. En aquest context, el paper dels membres del departament
d’orientació (DO) com a agents de canvi és fonamental, ja que es regeixen per
una normativa actual que vincula les seves funcions i finalitats amb la promoció
d'una veritable educació inclusiva, utilitzant el marc DUA com a mitjà. La
proposta d'intervenció d'aquest treball, consisteix en el disseny d'una campanya
informativa i de sensibilització sobre l'educació inclusiva i el marc DUA, dirigida
als membres del DO d'un Institut d'Educació Secundària (IES). D'aquesta
campanya, s'han implementat les dues primeres fases, durant les quals s'han
proporcionat materials i recursos diversos, i s'han aplicat una sèrie
d'instruments de recol·lecció de dades per mesurar l'efectivitat i l'impacte de la
campanya. El fi d'aquest treball és sensibilitzar sobre el dret de l'alumnat a
contextos inclusius i la implementació del DUA com a marc per atendre la
diversitat de l'alumnat amb qualitat, millorant així la pràctica educativa i
promovent una educació més inclusiva i equitativa
[eng] This Master's Thesis (TFM) focuses on the promotion of educational
inclusion through the approach of Universal Design for Learning (UDL). The
way in which we respond and attend to the diversity of students has a
significant impact on their learning process. In this context, the role of the
members of the guidance department (GD) as agents of change is fundamental,
since they are governed by current regulations that link their functions and
purposes to the promotion of true inclusive education, using the UDL framework
as a medium. The proposed intervention of this work consists of the design of
an informative and awareness campaign on inclusive education and the UDL
framework, aimed at members of the GD of an institution that provides
secondary education (HS). The first two phases of this campaign have been
implemented, during which various materials and resources have been
provided, and a series of data collection instruments have been applied to
measure effectiveness and impact of the campaign. The purpose of this work is
to raise awareness about the students' right to inclusive contexts and the
implementation of the UDL as a framework to attend to the diversity of students
with quality, thus improving educational practice and promoting a more inclusive
and equitable education