[cat] El present treball de fi de màster explora com la col·laboració entre iguals pot
millorar el desenvolupament professional dels docents en el context de
l'educació secundària obligatòria. El treball revisa diversos models d'orientació
educativa i se centra en la importància de la col·laboració professional docent,
destacant la pràctica reflexiva, l'aprenentatge ensenyant i l'observació entre
iguals com a eines clau per al desenvolupament professional. I la cultura
escolar col·laborativa és defineix com a essencial per impulsar processos de
canvi i millora amb una orientació inclusiva a les escoles.
A més, inclou un estudi de cas d’un IES de Mallorca que cerca recollir dades
sobre les percepcions i actituds dels docents envers la col·laboració
professional. L'anàlisi de dades s'utilitza per identificar els factors que influeixen
en la disposició dels docents a col·laborar i per proposar estratègies de millora.
Els resultats mostren que la col·laboració entre iguals és percebuda
positivament pels docents i té un impacte significatiu en la seva pràctica
professional. S'han identificat diverses barreres a la col·laboració, com la
manca de temps i recursos. El document proposa una sèrie de millores per al
departament d'orientació, incloent sessions de formació sobre l'observació
entre iguals i el desenvolupament de protocols per facilitar la col·laboració.
I finalment, es conclou que la col·laboració entre iguals és una estratègia eficaç
per al desenvolupament professional docent. Es recomana fomentar una
cultura col·laborativa en les escoles per millorar la qualitat educativa i el
benestar professional dels docents