[cat] La violència de gènere és un dels problemes més greus de la nostra societat i,
tot i que amb el temps s'ha donat més visibilitat a través dels mitjans de
comunicació, segueix en augment. Aquesta violència, present entre els més
joves, sovint es normalitza en les seves relacions de parella, ja que moltes
actituds o actes no són percebuts com a violents pels adolescents. Els
adolescents tenen la dificultat a reconèixer i identificar aquest tipus de violència.
Després de revisar la literatura científica sobre el tema, s'ha conclòs que és
necessari treballar des de les institucions educatives en la prevenció de la
violència de gènere i en la promoció de la igualtat entre els adolescents, ja que
aquest és un moment vital per al seu desenvolupament personal.
El centre educatiu es considera un espai de socialització i educació, on el model
de coeducació esdevé clau per assolir aquest objectiu. La intervenció educativa
i els agents implicats han d'actuar com a constructors de rols de gènere
allunyats de la desigualtat i la violència, per tal d'aconseguir un
desenvolupament integral de l'alumnat i tractar de minvar, tot el que sigui
possible, les creences i influències socials que justifiquen aquesta violència.
Aquest treball final de màster presenta una proposta educativa per treballar la
prevenció de la violència de gènere a secundària. Així, “Aprenent a respectar
per conviure en igualtat” és el resultat de donar una resposta des del centre
educatiu a la necessitat de formar l'alumnat en igualtat i educar cap a la no
discriminació i el sexisme per prevenir la violència de gènere