[cat] L’orientació educativa, social i professional té un paper molt rellevant en la vetlla
pel desenvolupament integral dels adolescents al llarg de l’educació secundària.
Per aquest motiu, compta amb funcions relacionades amb la creació de
programes i estratègies per a fomentar el desenvolupament social i emocional
de l’alumnat, a més de donar suport al seu procés d’ensenyament-aprenentatge.
En aquest sentit, en el present treball es pretenia avaluar la idoneïtat de l’ús de
jocs de taula per a treballar la convivència i la competència socioemocional als
centres educatius i crear una proposta de programa a partir de l’evidència
obtinguda.
Els resultats de la recerca han demostrat que, segons l’evidència científica
actual, els jocs de taula poden reportar grans beneficis en el desenvolupament
de les persones a nivell social i emocional. Així mateix, també poden ser una
bona eina per a afavorir la inclusió de tot l’alumat i poden ser utilitzats com a
recurs educatiu per part del professorat. A més, s’observa un consum elevat de
pantalles en la població adolescent d’Espanya i de les Illes Balears, motiu pel
qual la promoció dels jocs de taula també pot actuar com a impuls cap a una
alternativa d’oci més saludable dins i fora dels instituts.
Sota aquesta evidència, es proposa la creació d’un programa un dels eixos
essencials del qual és la creació d’un espai de ludoteca als centres, que permet
la realització d’activitats tant en el temps de pati com en l’àmbit del PAT i del
POAP.
Finalment, s’encoratja als investigadors i docents a continuar treballant i
investigant sobre l’ús dels jocs de taula en l’àmbit educatiu