[cat] Els estudis indiquen que l’alumnat d’educació secundària presenta mancances
en comprensió lectora. Les habilitats i destreses lectores s’han de continuar
exercitant durant tota l’etapa d’escolarització, els centres educatius esdevenen
l’espai idoni per treballar la lectura i els processos implicats.
El present treball consta d’una revisió sistemàtica de les intervencions i
actuacions per a incrementar la comprensió lectora a través de la lectura
dialògica i les pràctiques interactives entre els membres del grup. Els estudis
revisats s’apliquen en les etapes d’educació primària i secundària i són
nacionals i internacionals, no s’han trobat dades autonòmiques. Partint
d’aquestes metodologies i pràctiques analitzades s’ha elaborat una proposta
d’intervenció des del departament d’orientació per al 1r curs d’ESO que inclou a
l’alumnat, a les famílies i al professorat. El programa es compon de sessions de
lectura autònoma, tertúlies literàries i jocs i dinàmiques que faciliten l’anàlisi en
profunditat de l’obra. La proposta s’enfoca en millorar la comprensió lectora,
apropar la lectura als interessos dels i les estudiants, impulsar la participació de
les famílies i facilitar l’accés a tot l'alumnat des d’una perspectiva inclusiva