[cat] L’educació de les persones sordes i com aquesta pot afectar a l’accés al món
laboral és un camp poc estudiat en general i gairebé gens a la nostra Comunitat
Autònoma. És per aquest motiu que el present estudi explora la situació educativa i
laboral de les persones sordes al territori de les Illes Balears. S’han entrevistat 10
persones sordes pre-locutives. Les entrevistes s’han realitzat en llengua de signes. Els
resultats obtinguts en aquest estudi apunten a un greu problema d’accés a la formació
postobligatòria. A més a més, la majoria de persones entrevistades declara no dominar la
lectoescriptura. Aquestes dades suggereixen que tant el domini de la lectoescriptura com
l’accés a la formació són factors que limiten el desenvolupament personal de les
persones sordes en general i el seu accés al món laboral en particular. A partir d’aquests
resultats, es proposa fer una revisió dels models i suports educatius que s’ofereixen a
l’alumnat sord des de les institucions educatives d’aquestes illes per tal d’assegurar que
es faci efectiu el seu dret a una educació inclusiva, que repercutirà positivament en la
seva formació i opcions laborals.
[eng] The education of deaf people and how it affects the access to the labor market is a field
that has not been studied in general and almost not at all in our Autonomous
Community. For this reason, this study explores the educational and employment
situation of deaf people in the territory of the Balearic Islands. Ten prelingually deaf
people were interviewed in this study, and the interviews were conducted in sign
language. The results obtained in this study point to a serious problem of access to postcompulsory education. In addition, the majority of people interviewed stated that they do
not master reading and writing skills. These data suggest that both literacy and access to
training are factors that limit the personal development of deaf people in general and
their access to the world of work in particular. Based on these results, it is proposed to
carry out a review of the educational models and support offered to deaf students from the educational institutions of the Balearic Islands to ensure that their right to an
inclusive education is made effective, which will have a positive impact on their
education and job options.