[cat] El present treball de fi de màster abarca el disseny i la implementació
d'una proposta didàctica destinada a estudiants de tercer d'Educació Secundària
Obligatòria (ESO), centrada en l'estudi de l'aparell circulatori en el marc d’àmbit
entre l’assignatura de Biologia i Geologia i Física i Química. L'objectiu principal
és desenvolupar una proposta didàctica que promogui un aprenentatge
significatiu i motivador per a l'alumnat, mitjançant activitats lúdiques i recursos
innovadors que permeti potenciar el coneixement dels processos de
l'aprenentatge a través de la metacognició.
La proposta didàctica es fonamenta en enfocaments teòrics i
metodològics contemporanis, incloent-hi l'enfocament per competències,
l'aprenentatge basat en problemes (ABP), l'ús de les tecnologies d'informació i
les comunicacions (TIC) com a eines d'ensenyament i aprenentatge i la
implementació d'àmbits combinats amb codocència. Es cerca no sols
proporcionar coneixements sobre l'anatomia i fisiologia de l’aparell circulatori,
sinó també fomentar habilitats com el treball en equip, la recerca, el pensament
crític i la resolució de problemes.
El desenvolupament de la proposta inclou l'elaboració d'unitats
didàctiques detallades, que integren activitats dinàmiques, pràctiques de
laboratori, ús de simulacions i recursos multimèdia, així com l'aplicació
d'estratègies d'avaluació formativa i sumativa. Es proposa un enfocament
multidisciplinari que vinculi l'estudi de l'aparell circulatori amb altres aspectes
rellevants de la Biologia i la Geologia, treballant en àmbit amb l’assignatura de
Física i Química, així com la introducció de contextos de la vida quotidiana, la
salut i l’empatia emocional.
L'avaluació de la proposta es durà a terme a través de l'observació de les
activitats a l'aula, la recopilació d'evidències d'aprenentatge dels estudiants i la
retroalimentació proporcionada per ells i pels docents. S'espera que aquesta
proposta contribueixi a l'enriquiment de les pràctiques educatives per la branca
de les ciències fonamentals i serveixi com a model per al disseny de propostes
didàctiques innovadores en altres temes i nivells educatius